Modré značky se symbolem čela osobního automobilu říkají řidičům na dvou plzeňských výpadovkách, že namísto devadesáti mohou jet až sto deset kilometrů v hodině. Ředitelství silnic a dálnic novinky z černé fólie vybalilo toto pondělí.

Jak se tedy na přivaděčích na Klatovy a na Ejpovice jezdí teď? Vyzkoušeli jsme to a zeptali se i dalších řidičů.

Na první pohled by se mohlo znát, že nová cedule moc nezměnila. Ono se totiž na přivaděčích více než devadesátkou jezdilo už před změnou. „Když jste nechtěli porušovat předpisy a jeli devadesát, byli jste nejpomalejší a ostatní na vás troubili, blikali. Jet levým rychlejším pruhem byl pro ně vrchol drzosti. Teď sice nezačnu jako na povel jezdit rychleji, ale je dobré vědět, že můžu," popisuje Karolína Suchá.

Vadíme málokomu

Klatovský přivaděč jsme si projeli maximální povolenou rychlostí v celém úseku od Plzně až k Vysoké u Dobřan, kde se v zimě otáčí sypače. Se sto deseti kilometry v hodině na tachometru se opravdu zdálo, že vadíme málokomu. Samozřejmě se našlo několik netrpělivých řidičů, kteří předjížděli, ale nebylo jich mnoho. Výjimkou byla snad jen tmavá octavie, která se kolem nás prohnala tak rychle, že nebylo možné si ani všimnout, jestli řídí muž, nebo žena.

Na příliš rychlé řidiče se na přivaděčích zaměřují dopravní policisté. Že se maximální rychlost ze dne na den zvýšila o dvacet kilometrů v hodině, ale zřejmě není důvod pro nějaké důraznější kontroly. „Žádné dopravně bezpečnostní akce v tomto smyslu teď plánovány nejsou. Policisté se budou výpadovkám věnovat v rámci běžného výkonu tak jako dosud," uvedla policejní mluvčí Martina Kohoutová.

Strážci zákona na rychlé řidiče někdy číhají s radary, někdy se ale mohou setkat také s jejich rychlými passaty, kterým nedělá problém dostihnout a třeba i předjet i ty nejzběsilejší jezdce.

V budoucnu i dál

„Já jsem tady policii nikdy nepotkal, jenže proč riskovat pokutu. Komu ale nestačí ani stodesítka, ten asi vážně potřebuje klepnout přes prsty. Takže mi nebude vadit, když tady občas radar bude," tvrdí Plzeňan Karel Pecha.

Klatovský i ejpovický přivaděč byly pro zrychlení ideální. Jsou to čtyřproudové silnice, oba směry oddělují svodidla, jsou táhlé bez záludných míst. V budoucnu budou ve směru na Klatovy řidiči jezdit stodesetikilometrovou rychlostí až k Přešticím. V roce 2018 chce totiž Ředitelství silnic a dálnic čtyřproudovou silnici protáhnout až tam.