„Jde přibližně o deset lidí, kteří chtějí za svůj pozemek dvakrát tolik, než jim stát může zaplatit,“ vysvětluje Ladislav Seemann ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), který má na starosti právě výkup pozemků. Původně stát nabídl odhadní cenu, která činí pouze 138 korun za metr čtvereční orné půdy.

Tato částka však prodávajícím nestačila, a proto se do celé věci vložila i kyšická starostka Jana Hradská. „Když jsem se dozvěděla cenu, snažila jsem se i na ministerstvu financí vyjednat, aby nás zařadili do jiných tabulek. Nakonec jsme vytvořili tzv. cenovou mapu, díky níž se částka za metr čtyřnásobila,“ uvedla starostka. Ani cena 540 korun však některým nestačí a s prodejem otálejí.

Kdo to však je, SŽDC prozradit nemůže a neví to ani starostka, podle našich informací nejde ve všech případech o starousedlíky, jeden z nich bydlí dokonce v Hradci Králové. „Vím pouze o jednom člověku z Kyšic, který se neochotou prodat netají. Proti stavbě často brojí a pozemek nechce prodat z toho důvodu, že jde o rodinný majetek,“ pokračuje Hradská.

SŽDC si nyní nechalo poslat od tří ministerstev vyjádření, že již opravdu nemohou navýšit cenu. Do konce roku dají majitelům nabídku, a pokud ti na ni do dvou měsíců nepřistoupí, začne vyvlastňovací jednání.

„První kolo může trvat několik měsíců, ale pokud se dotyčný odvolá, řeší celou věc soud. A to se může protáhnout,“ objasňuje Seemann.

Hlavní problém je v tom, že výběrové řízení na firmu, která trať zmodernizuje, se vypisuje na celou trať. Stavební povolení na úsek Plzeň–Doubravka – Plzeň, hl. n. už je vydáno, úsek Rokycany – Ejpovice by se ho měl dočkat v listopadu. Jen prostřední část (mezi Ejpovicemi a Doubravkou, kde leží i Kyšice) má zatím problémy. Začít stavět se sice může, ale stavba musí být následně dokončena do tří let od položení základního kamene. „Pokud tedy nebudeme mít jistotu, že se problém s pozemky vyřeší v dohledné době, práce nezačnou,“ doplnil šéf plzeňské SŽDC Václav Šťastný.

Mezi Plzní a Prahou by se do tří let mělo jezdit za hodinu a čtvrt, na úsecích Beroun – Zbiroh a Zbiroh – Rokycany už se pracuje a budou dokončeny v roce 2012.