VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spalovna má kotel odshora dolů

Chotíkov - Navštívili jsme dvoumiliardovou stavbu, která se tyčí nad skládkou v Chotíkově.

25.7.2015 8
SDÍLEJ:

Spalovna odpadu v ChotíkověFoto: DENÍK/Milan Říský

Spalovna v číslech
• stavba stojí 2 miliardy korun,
na stavbě se dodnes vystřídalo
už 2500 dělníků
• kotel zabírá 8 pater stavby
• kotel bude odpad spalovat při
teplotě 850 stupňů Celsia
• stavba začala v září 2013
• zkušební provoz spalovny bude
trvat 1 rok

Už z karlovarské silnice vypadá obrovská. Při pohledu od Města Touškova zase připomíná futuristický hrad zasazený do zcela současné krajiny. A když k budoucí spalovně odpadů, jež roste v areálu chotíkovské skládky, člověk dojde, cítí se opravdu malý.

Tisíce tun oceli a betonu překryl plastový obal, komín zakončený ozdobnými prstenci se sápe do osmdesátimetrové výšky a lidí na zvlněné střeše si skoro nevšimnete.

Trasou odpadu

Stavbou jsme se prošli v doprovodu techniků Plzeňské teplárenské.

Sledovali jsme trasu odpadu, čili naše cesta začala u vjezdové brány, kudy budou do areálu vjíždět automobily od klasických kuka vozů po velkoobjemové. Auta tu zváží váha a detektor je prohlédne kvůli radiaci. Nic takového totiž dál nesmí.

K budově samotné spalovny vede cesta z masivních betonových panelů. „To proto," vysvětlují naši průvodci, „že celá stavba vznikla na bývalé skládce z osmdesátých a devadesátých let. Povrch bylo třeba zpevnit." Budova spalovny však stojí pevně. Zajišťuje to asi šest stovek pilotů tvořících základy.

Vedoucí projektu stavby Vlastimil Borecký je s pohledem na zeleno-tyrkysovou spalovnu s šedo-červeným komínem očividně spokojený. „Na stavbu míří časosběrné kamery a je až fantastické, jak pokračuje. V týdnu jsem se díval na záběry z loňského roku a touhle dobou tady byl vidět jen její obrys a velká díra pro bunkr," usmívá se.

Jeho kolegové nadšení sdílejí. Jsou rádi, že už se zase staví. O aktivistech, kteří si přerušení stavby vymohli, v dobrém nemluví. Vadí jim snad více než zloději, kteří v Chotíkově během zakonzervování spalovny kradli. „Krade se na každé stavbě," krčí rameny. Nová dominanta ale láká i nadšence. Policisté museli z areálu například vyvést skupinu lezců, kteří úspěšně zdolali zdejší komín. „Vylezli až nahoru. Nejstaršímu bylo 58 let, ten policii utéct nedokázal. Ostatní se pak vrátili, nenechali ho v tom," slyšíme.

Nevoňavý bunkr

Betonový bunkr, o němž se zmínil Vlastimil Borecký, je naše další zastávka. Tady se bude shromažďovat odpad. V obří betonové nádrži s pěti vraty. Až do ní vozy začnou náklad všeho druhu navážet, zaplní celý bunkr zápach. Nebo rovnou smrad.

Bunkr od okolí spalovny ovšem dělí dvojí vrata (pro sebe si ten systém přirovnávám k přechodovým komorám z ponorek) a ven se prý nic nedostane. Navíc nevábný vzduch bude nepřetržitě odsáván a bude přikrmovat kotel, srdce celé spalovny.

Odpad se do kotle dostane násypkou, jejíž hrdlo je v bunkru. Plnit ji budou dva jeřáby Demag za 30 milionů korun, každý s nosností 7,5 tuny. Jeřábník vše uvidí z vyvýšené, prosklené a pro jeho čich naštěstí hermeticky uzavřené kukaně. „Samozřejmě, dýchat by tu člověk nevydržel. Poznali jsme to v jiných spalovnách," konstatují stavbaři.

Burlaci a kotel

Dál procházíme hotovým kovovým mraveništěm. Z podlaží nad námi i pod námi se ozývá rytmické „Hej! Hej!". Desítky mužů připomínajících burlaky na Volze protahují chodbami tlusté kabely. Je to upocená dřina, ale to neznamená, že bychom občas nezaslechli také vtipy a smích.

Mimochodem, na spalovně teď pracuje 300 lidí a od začátku se jich v Chotíkově vystřídalo 2500. Slušné.

Chtělo by se říct, že naše další cesta už vedla k tolikrát zmíněnému kotli, jenže nebyla by to pravda. Kotel je totiž tak velký, vyplňuje osm pater budovy, že jsme vlastně pořád procházeli kolem jeho stěn. Až se do toho dá, uvnitř bude 850 stupňů Celsia a u něj maximálně čtyřicet.

Zplodiny z kotle si podají filtry, které zachytí škváru (dále využitelnou třeba při stavebnictví) a nebezpečný odpad (skončí ve speciálních skladech, jichž je v republice několik), kondenzační turbogenerátor vyrobí z páry elektřinu a pošle ji do sítě…

A to, co se dostane z komína ven? „Ty nejdůležitější parametry zplodin budou oproti požadavkům Evropské unie třicetiprocentní. Děláme nejmodernější spalovnu v Evropě," ujistil nás Vlastimil Borecký.

Autor: Pavel Korelus

25.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

FC Viktoria Plzeň x AEK Larnaka

Viktoria letí na Kypr. Pro postup?

Kotlíkové dotace. Ilustrační foto.

Špatný vzduch přispěje na kotlík

Vysněné dětské postele

Dětský pokoj potřebuje pořádnou postel. Ale obyčejné postele jsou plné nesplněných dětských snů. Zkuste splnit nějaké ty sny i vysněnou postelí.

Do auta plného lidí najel traktor, ve voze cestovaly i děti

Domažlicko - Vážná dopravní nehoda se stala dnes večer nedaleko obce Meclov na Domažlicku. Podle prvotních informací nedal řidič traktoru přednost na křižovatce a srazil se s osobním autem. Ve voze cestovalo pět lidí, z toho tři děti. 

Indiáni v přípravě narazili. Motor je přejel v přesilovkách

Plzeň, Strakonice – Zatím nejvyšší porážku v přípravě na extraligu utrpěli včera hokejisté Škody Plzeň, kteří ve Strakonicích podlehli prvoligovému Motoru České Budějovice 1:6.

Vášnivý kozel se otíral o kolemjdoucí

Plzeň - Zvíře zatoužilo po páření, a tak uniklo ze zajištěného dvorku na ulici. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení