Výsledek? Zrekonstruovaným městským bulvárem budou smět po dokončení projíždět všechna auta. I přesto že o zklidnění Americké třídy hovoří radnice od roku 1996 a do staveb, které s ním souvisely, už napumpovala zhruba dvě miliardy korun. „Týká se to výstavby ulice U Trati, mostu Milénia, Železniční ulice i mostu přes nádraží Českých drah. Plus 200 milionů korun za rekonstrukci Americké třídy,“ vypočítává náměstek primátora Petr Náhlík (KDU–ČSL). Připomíná, že zklidnění Americké slibovaly už čtyři politické reprezentace. „A nakonec byl schválen experiment otevřít Americkou veškerému provozu,“ kroutí Náhlík nevěřícně hlavou.

Rozhodnutí pustit na bulvár ve zkušebním provozu do 30. června příštího roku všechnu dopravu umožnilo 25 hlasů z KSČM, ČSSD a části ODS. Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) varují před dopravními zácpami. Obávají se dopravních kolapsů zejména v úseku těsně pod křižovatkou u Práce, kde vznikne ve směru do Tylovy ulice nová zastávka trolejbusů, nebo v kruhovém objezdu u Mrakodrapu. Na něm se už nyní zastavují trolejbusy kvůli osmi odizolovaným úsekům v trolejích a je třeba postavit tu další, náhradní vedení. „Bude to stát 360 tisíc korun,“ upozornil Miroslav Zikmund z PMDP.

Primátor Pavel Rödl (ODS), technický náměstek Petr Rund (ODS) i náměstci Vladimír Duchek (Pravá volba) a Petr Náhlík zklidnění Americké třídy prosazovali. „Rozhodnutím o průjezdnosti jsme si zadělali na průšvih. Zablokujeme si městskou dopravu,“ podotkl Rödl.

Opačný názor má třetí městský obvod, který trvá na průjezdné Americké třídě a chce naopak zklidnit dopravu v sadech kolem Besedy.