Ředitelé některých základních škol ale upozorňují, že problém se stravováním se tím neřeší. Pokud chtějí děti jíst nezdravě, najdou si jiný způsob.

Radní města se loni na podzim rozhodli podpořit postupné vymýcení potravin, jež nejsou v souladu se zásadami zdravé výživy. Prodejcům navrhli mnohem levnější pronájem prostor pro bufety nebo automaty v základních školách a jídelnách. Této možnosti využili například na 21. základní škole Plzeň. „Máme tady bufet, kde si žáci sušenky, bagety a další dříve mohli koupit. Minulý rok jsme o tom diskutovali a rozhodli se pro zlepšení. Místo toho teď nabízíme celozrnné pečivo, zeleninu nebo ovoce," uvedl ředitel Martin Prokop. V devítiletce mají ještě dva automaty. Přeslazené sladké studené nápoje nahradily vody a džusy odpovídající daným předpisům. Stejně to bylo v případě studených tekutin.

Návrhem Ministerstva zdravotnictví ČR upravujícím sortiment nápojů a potravin se školy měly začít řídit už od září letošního roku. Nakonec se však schválení posunulo. „I když se záležitost protáhla a vyhláška by měla platit až od února 2016, je to krok správným směrem," myslí si Prokop.

Údaje za Plzeň
- v krajské metropoli je 26 základních škol, ještě do loňského roku měla každá alespoň jeden nápojový automat, některá i automat na občerstvení
- od letošního září se automaty nacházejí ve 14 školách, nabízejí pouze schválené potraviny
- bufety zůstaly v 16 školách, všechny upravily svůj sortiment

Stejný názor zastává i Jitka Mejcharová, jež stojí v čele 
4. ZŠ Plzeň. Upozorňuje však na zásadní aspekt: „Samozřejmě je důležité, abychom dětem poskytovali zdravé potraviny. Na druhou stranu si žáci do školy coca-colu, hamburgery nebo brambůrky nosí sami, případně si je koupí cestou ze školy." Bufet, který zde ještě donedávna byl, je v současnosti zavřen. „Jeho nájemci šli totiž do důchodu. Máme tady ještě dva nápojové automaty," uzavřela.

S uvedeným postojem se ztotožňuje i ředitel dobřanské devítiletky Jaroslav Šedivý. „Větší vliv než škola má na děti jejich rodina a převzaté modely chování, včetně stravovacích návyků. Některé děti mají od rodiče peníze, za které si nezdravé jídlo kupují cestou do školy a zpět, a to bez rodičovské kontroly," konstatoval.

Roli rodiny zdůrazňuje i výživová poradkyně Lenka Šimandlová. Stravovací návyky si totiž děti osvojují především v domácím prostředí. 
„Velmi záleží na tom, jak je rodina nastavená. To je třeba dobře vidět na svačinách, které děti dostávají," sdělila. Plzeňská odbornice se zapojila do projektu Strava bez zbytečné chemie. V Plzeňském kraji navštěvuje školy, kde žáky prakticky učí, jak si udělat zdravou svačinu.