Ví, o čem mluví, pracuje zde totiž od samotného zahájení provozu a ve středu tomu bylo přesně 15 let. Nikdy nedošlo k přerušení provozu. Za tuto dobu se na linku obrátilo se žádostí o pomoc více než 65 tisíc lidí. Většina z nich, 90 procent, měla osobnostní nebo vztahové problémy.

Jaké problémy nejčastěji řešíte?
Během roku se na linku obrací okolo čtyř tisíc lidí, fungujeme jako bezplatné poradenství, za běžný telefonní poplatek. Volají jak v krizových situacích, tak i když už si jen nevědí rady, protože selhala pomoc v rodině nebo ji tam hledat nechtějí. My jsme anonymní.

Stalo se vám, že jste na základě volání klienta museli kontaktovat policii?
Ano. Linka důvěry je v poslední době často využívána operátorem 112, který k nám přepojuje všechny telefonáty v případech, kdy to není ani pro záchranáře, policisty nebo hasiče. Jsou to i započaté sebevražedné pokusy, pokud pracovník vyhodnotí tu situaci a klient s tím souhlasí – vyhledáváme další odbornou pomoc. Jsme schopni poslat tým krizových pracovníků, pokud stojí dotyčný například na mostě.

Jak jednáte, když máte na lince člověka, který si chce vzít život?
Je důležité s tím člověkem mluvit, hledat důvody, proč žít. Stojíme na straně života a snažíme se hledat pozitiva co udělat pro to, aby člověk situaci přehodnotil, aby našel opěrný bod, kvůli kterému stojí za to zůstat. Často takto jednají lidé ve zkratu, kdy se něco nepodaří, jsou náhle někým opuštěni bez varování. Začnou to řešit teď a nejpřirozenější reakce je zavřít oči, utéct a nic neřešit. Často smlouváme o čas, proč právě teď se rozhodovat definitivně. Někdy zabrání sebevraždě třeba pejsek nebo přítel.

Změnilo se něco za těch 15 let?
Změnilo. Z počátku jsme předpokládali, že linku budou využívat zejména lidé, kteří trpí například duševní nemocí, depresemi nebo záležitostmi, které se více týkají zdravotnictví. Linka se ale postupně proměnila a více inklinuje k řešení tady a teď, stabilizaci stavu, soustředíme se na zvládnutí krizové situace a další nasměrování a odbornou pomoc. Samotné problematiky se příliš nemění, přibyla témata týkající se poruch přijímání potravy.

Linka důvěry

Svůj provoz zahájila 2. února 1997

Za 15 let se na ni obrátilo více než 65 tisíc lidí

90 procent kontaktů se týká osobních a vztahových problémů

Anonymní telefonickou krizovou pomoc nabízí na číslech 377 462 312 a 605 965 822 nonstop

Nabízí i internetové poradenství na adrese: ld.plzen@atlas.cz