Osm chlapů z Plzeňska si před týdnem vyzkoušelo, že to jde. Trasu Plzeň – Hlohovec u Lednice a zpět zvládli na těchto mopedech i s výletem do Rakouska za pět dní.

„Ujeli jsme přes 820 kilometrů, průměrná rychlost byla 37 kilometrů v hodině," shrnuje druhou expedici Šlapka Jiří Vojáček z Třemošné, sám hrdý majitel dvou legendárních strojů značky Babetta. A to ještě začátkem loňského roku neměl ani jediný.

„Kolega přišel s nápadem, že bychom mohli jet třeba na Lipno na babettách. Sháněli jsme je u známých a prarodičů, nakoupili jsme je a vyrazili," vzpomíná na první ročník Šlapky Vojáček. Tehdy jich jelo deset, ale výbava byla nulová – jen šroubovák a svíčky.

To letos už se připravovali líp, vezli náhradní díly, byli zkušenější. „Loni jsem o babettě nevěděl nic, teď jsem odborník a dokážu opravit v podstatě cokoli," směje se nadšenec. Také se přidávali další kamarádi. Chvíli se zdálo, že jich pojede čtrnáct, nakonec někteří tuhle výzvu vzdali ještě před startem.

Veškeré technické problémy vyřešili tentokrát účastníci už během cesty, na snímku mění Václav Karásek koloNováčkem ve výpravě byl i Václav Karásek z Plzně. „Měl jsem najeto asi sto kilometrů, ale na babettě umí jezdit každý, kdo jezdí na kole," říká Plzeňan. Jeho moped nikdo nepřehlédne – je v černých a khaki barvách. „Vašek udělal opak toho, co ostatní – veškerý chrom musel pryč a babetta je celá matná a vojenská," popisuje Jirka Vojáček.

Babettisti spolu s doprovodným autem vyrazili směr jižní Čechy. Všichni se shodují, že první den představoval nejtěžší zkoušku. Lilo jako z konve a kvůli všudypřítomné vodě některé mopedy zlobily. Před deštěm se sice pokoušeli ochránit pláštěnkami, ale nepomáhalo nic. „Na benzině jsme si vzali igelitové rukavice, každý troje, a natáhli jsme je přes naše rukavice. Nohy jsme si zase zabalili do igelitů, ale to nevydrželo a igelit lítal všude. Lidi kolem jsme sice pobavili, ale mokli jsme dál. Nakonec byli všichni naštvaní, vymrzlí, unavení, ale nikdo to nevzdal," podotýká Vojáček.

Další dny už se počasí umoudřilo a zpátky už jeli v krátkých rukávech. S babettou, která je známá tím, že se jí do kopce musí pomáhat šlapáním, dokázal jet Jirka Vojáček až 55 kilometrů v hodině. Do kopce ale rychlost rapidně klesá. „Před kopcem se vždycky každý skrčí mezi řídítka, aby snížil odpor, přidá plyn naplno a jen čeká, kam babetta dojede a kdy se zastaví," říká muž, který před expedicí strávil v dílně opravováním a vylepšováním svých mopedů stovky hodin.

Výpravě, která skončila ve čtvrtek 22. května, se podařil husarský kousek. Z výletu se totiž vrátili s jednou babettou navíc – majitel penzionu v Třešti, kde byli ubytovaní, jim prodal tu, která mu stála ve stodole. Dokonce se ji podařilo v Hlohovci zprovoznit, takže na vyhlídkovou jízdu po Moravě s výletem i za česko-rakouské hranice s osmicí chlapů mohla jet i řidička doprovodného auta.

Všude, kam babettisti dojeli, budili rozruch – i díky tomu, že si nechali vyrobit speciální expediční trička. „Lidi nám mávali, pískali na nás, troubili, a když zjistili, že jedeme z Plzně, nechtěli tomu věřit," popisuje zážitky Václav Karásek. Ten si krátce po návratu pořídil další dva kousky, které nyní bude opravovat a zprovozňovat.

Účastníci Šlapky už nyní plánují další ročník. A měl by být znovu delší než ty předchozí. „Buď pojedeme na Slovensko, odkud babetty pocházejí, nebo na Balaton. Ve hře je ale i kratší varianta – severní Čechy," dodává Vojáček.