Řidiči ještě nezapomněli na podzimní omezení na dálnici D5 a od pátku se už musí smířit s nově uzavřeným úsekem mezi Mýtem a Žebrákem. Důvod uzavření 15 kilometrů dálnice je stejný, jako loni. Stavbaři musí vyměnit asfaltový povrch, který pochází z počátku 90. let, kdy byla dálnice z Prahy do Plzně postavená narychlo.

„Je to první velká oprava v historii tohoto úseku dálnice. Provádí se zde výměna koberce asfaltu, jemuž vypršela životnost," sdělil Jan Hoření z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Uvědomujeme si, že je letos jízda po dálnici D5 pro řidiče opravdu náročná. Je zde několik uzavírek současně, ale jinak to bohužel nejde," dodává Hoření.

Aktuální rekonstrukce je podle něj další etapou dlouhodobého plánu, jehož cílem je postupná oprava celého úseku dálnice D5 mezi Prahou a Plzní. „Ta by měla být hotová za pět deset let," dodává Hoření.

Nehoda = kolony

Uzavírka celé jedné strany dálnice samozřejmě nedělá radost samotným řidičům. „Když máte štěstí, zdrží vás to jen na deset minut, prostě se v tom obousměrném úseku jede pomaleji, osmdesátkou," popsal situaci řidič Tomáš Levý. „Kdyby se v tom obousměrném úseku stala nehoda, bylo by to ale asi podstatně horší. Nedovedu si představit, jak dlouho bych pak trasu Plzeň – Praha jel," dodal řidič.

Jeho slova potvrdila v úterý dopoledne dopravní nehoda dvou aut u Žebráku. I když bylo místo po nehodě průjezdné, mnohakilometrové kolony po dobu tří hodin ve směru od Prahy na Rozvadov mluví za vše. Nehoda samotná se naštěstí obešla bez zranění.

Omezení na D5- do 31. května bude zcela uzavřena dálnice z Plzně na Prahu mezi 50,3 km a 
36,7 km. Provoz je sveden do protisměru, kde se jezdí obousměrně.
- od 31. května do 24. 7. se omezení zkrátí na úsek 
50,3 km – 40,8 km
- od 25. července do 
2. října bude v úseku 41,1 km – 50,8 km uzavřena dálnice z Prahy na Plzeň. Provoz bude opět sveden do protisměru. 

V případě podobných událostí někteří řidiči sjedou z dálnice a využijí místní silnice. „To ale nemá cenu, většinou se rychle zacpou a jsou neprůjezdné," řekl Deníku Karel Samec, který po D5 jezdí denně. Sám chápe potřebu oprav povrchu, ale s rychlostí prací není spokojen. „Nejsem přesvědčený, že dělají maximum pro svého klienta, tedy řidiče," dodal Samec.

Jako na D1?

Podle Hořeního se lidé za volantem občas mohou cítit jako na dálnici D1, kde jsou ale uzavírky již běžnou součástí cestování.

„Když jedu z Plzně do Brna, cestou narazím na šest sedm omezení. Dokud je ale provoz plynulý, není to problém," popsal své zkušenosti Samec, podle kterého nevadí tolik snížení rychlosti, jako případné zastavení provozu kvůli karambolům. „Raději vyrážím s předstihem," dodal.

Aktuální uzavírka, která potrvá do začátku října, není posledním bodem v rámci dlouhodobého plánu ŘSD. Podle Hořeního čeká silničáře i oprava úseku Mýto – Rokycany, a to ve směru z Prahy do Plzně.