Silničáři fungují již měsíc v zimní pohotovosti. Zatím ale moc nevyjíždějí.

„Listopad byl suchý a teplý měsíc. Vyjížděli jsme jen v jeho posledním týdnu, protože mrzlo a do toho pršelo,“ uvedl náměstek ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Plzeňského kraje Michal Syřínek.

„Náklady na zimu jsou většinou mezi 2040 miliony korun. Dopředu se to nikdy odhadnout nedá,“ upozornil.

Kolik stojí zima v Plzeňském kraji
2017/2018 160 milionů Kč
2016/2017 170 milionů Kč
2015/2016 165 milionů Kč
2014/2015 147 milionů Kč

Také Správa a údržba silnic Plzeňského kraje (SÚSPK), která spravuje silnice druhé a třetí třídy, byla zatím poměrně v klidu. „Vyjeli jsme zatím jen dvanáctkrát. Všechny výjezdy byly v posledních dvou týdnech, na přelomu listopadu a prosince,“ uvedl hlavní dispečer zimní údržby Jaroslav Sádlo.

SÚSPK dokoupila vloni osm sypačů a letos dalších šest, má tedy celkem 120 aut, více než 20 tisíc tun soli a 15 tisíc tun inertního posypu (písek a drobné částice). To vše je připraveno na více než pět tisíc kilometrů komunikací. V zimě se totiž stará nejen o svých 4616 km krajských silnic, ale sype i státní silnice první třídy. ŘSD se tak stará prakticky jen o to, aby byla dobře průjezdná dálnice D5. „Máme připraveno osm sypačů a také dvě obrovské stodoly soli,“ říká se smíchem Václav Černý z ŘSD. „Toho, že dojde sůl, se nikdo bát nemusí,“ dodává.

Náklady na zimní údržbu krajských silnic se odhadují zhruba na 180 milionů korun. O zimní údržbu se stará přibližně 450 lidí, z toho je 336 řidičů. Třebaže se současný nedostatek pracovníků na trhu práce projevil i u silničářů, dokázala SÚSPK zajistit dostatek řidičů. „Také máme nasmlouváno 70 externích dodavatelů,“ dodal Sádlo.

Na rozdíl od Karlovarského kraje se v Plzeňském na dálnicích nepoužívá automatický rozmrazovací systém. Ten sleduje vozovku tepelnými čidly, a jakmile venkovní teplota poklesne a hrozí tvorba náledí, dojde k automatickému postřiku silnice solankou.

Výstava Ženy a dobrodružství Bohumila Konečného
Ženy a dobrodružství, takový byl Bimba