VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Primátor Zrzavecký: Peklo opravit musíme, ale z jakých peněz...

Plzeň – Před volbami se politické strany předháněly ve slibech voličům, nastává doba prvních konfrontací. Skončila tříměsíční ´doba hájení´. O čem mluvil primátor Martin Zrzavecký (ČSSD) v předvolební kampani a jak se mu daří naplňovat dané sliby?

23.2.2015 15
SDÍLEJ:

Martin ZrzaveckýFoto: DENÍK/Milan Říský

Koalice ČSSD, ODS, KDU-ČSL 
a primátor Martin Zrzavecký

Vznikla po říjnových komunálních volbách, ustavující zastupitelstvo bylo 6. listopadu 2014.
ČSSD získala po více než 20leté vládě ODS v Plzni primátora ze svých řad. 
V tajné volbě primátora dostal Martin Zrzavecký 28 hlasů, tedy o jeden více, než má koalice.
1. náměstkem primátora se stal Martin Baxa (ODS), technickým Pavel Šindelář (ODS), ekonomickým Pavel Kotas (ČSSD), pro dopravu a životní prostředí Petr Náhlík (KDU-ČSL), pro školství a sociální věci Eva Herinková (ČSSD). Radními jsou Helena Matoušová (ODS), Michal Dvořák (Občané patrioti). Neuvolněným radním je David Šlouf (ODS). Předseda kontrolního výboru je Roman Zarzycký (ANO 2011).  

Sliboval jste sociální firmu, kde budou mít uplatnění lidé jinak nezaměstnatelní na trhu práce. Už jste s tím začali?
Dnes víme, že dobře fungující sociální firmu už Plzeň má, provozuje ji charita a vedení města s ní chce spolupracovat. V současnosti je efektivnější variantou spolupracovat s charitou. Ta začala se zkušebním projektem zaměstnávání lidí, kteří nemohou dlouhodobě sehnat práci. Jsem přesvědčen, že se to osvědčí a město pak bude moci využít praktických zkušeností charity při eventuálním rozvoji v této oblasti. Město může v budoucnu zaměstnávat osoby bez práce např. při údržbě zeleně a chodníků nebo při svozu odpadu. Dovedu si představit také sociální program u městské policie. Protože chceme v rámci nové koncepce sportu více využívat městská sportoviště a sportoviště u plzeňských škol, potřebujeme pro ně správce a hlídače. Sportoviště máme v dobrém stavu a většinou podpořené dotací a nechceme, aby se zařízení ničila. Dokážu si představit, že jako sociální program to nabídneme zaměstnancům městské policie, tedy strážníkům, kteří odcházejí do důchodu.

Další věcí jsou odstavná parkoviště na okrajích měst.
V současnosti odbor dopravy řeší přestupní uzel Kaplířova na Borských polích, který bude vybudován při stavbě tramvajové trati na Borská pole. Součástí tohoto přestupního uzlu má být jedno z parkovišť typu „zaparkuj a dál jeď městskou dopravou". Našim cílem je, aby osobní automobilová doprava, která nemusí do centra, zůstávala na okraji a lidé měli možnost použít dál veřejnou dopravu. Dalším projektem v oblasti dopravy je náměstí Milady Horákové. Tam je plánováno prodloužení tramvaje až do bývalých kasáren. Zde město povede jednání s majitelem příslušných pozemků s cílem vybudování dalšího odstavného parkoviště. Co se týká jiných lokalit, můj názor je: Tam, kde máme pozemek, vysypme ho štěrkem a vyzkoušejme, zda tam parkoviště bude fungovat, a teprve pak dělejme složitou infrastrukturu.

Máte na starost městkou policii a hovořil jste o jejím novém fungování tak, aby byla blíže lidem…
Připravujeme novou strategii bezpečnosti města Plzně, kdy se mají prolnout činnosti městské a státní policie. Spolupráce je velmi intenzivní a hodně se v poslední době zlepšila – týká se to například toho, kde mají být jednotlivé služebny. Někde může preventivně působit strážník, někde policista. Tato oblast spadá pod odbor bezpečnosti magistrátu. Máme za sebou pět let tohoto programu a nezastírám, že má kromě plusů i problémy. Na jejich odstranění však intenzivně pracujeme: od poloviny letošního roku zaktualizujeme web, chystáme změnu počtu okrsků atd. Jednal jsem už s každým starostou obvodu a řekli jsme si, jak který z nich vnímá městskou policii a co preferuje ve svém obvodu z hlediska zvyšování bezpečnosti. Budeme spolupracovat i se Západočeskou univerzitou na sociologických průzkumech mezi veřejností.

Prohlásil jste, že do roka a do dne vyřešíte v Plzni problém bezdomovectví. A to nejen v centru, ale v celém městě a v městské hromadné dopravě.
Založili jsme dvě pracovní skupiny. Jedna je zaměřená na lidi bez domova na ulici, druhá je zaměřena na městskou hromadnou dopravu a výskyt nepřizpůsobivých občanů v ní. Hledáme způsob, jak se zmíněnými skupinami spoluobčanů navázat kontakt a řešit jejich situaci i s ohledem na legislativu a lidská práva. Je ale nutné si uvědomit, že jsou nějaká pravidla hry, která mají být pro všechny stejná: není možné, aby specifické skupiny osob obtěžovaly ostatní a ještě využívaly hromadnou dopravu zdarma. S přepravou některých nepřizpůsobivých lidí je takový problém, že dopravní podnik uvažuje o nasazení nových technologií. Jedná se o speciální nástřiky, které zabrání pronikání bakterií do sedaček tak, aby se zjednodušila jejich údržba. To bude dopravní podnik testovat. Další věc je konkrétní práce s lidmi, kteří do problému s bezdomovectvím spadli, ale mají zájem svou situaci řešit a hledat východisko. Ozval se mně člověk, který se z takové obtížné situace dokázal dostat. Máme naplánovanou schůzku, chce nám pomoci najít řešení i pro ostatní. Chce tu dělat něco jako noc s bezdomovci a spustit projekt, kdy si může každý vyzkoušet, jaké to je. I když ne všichni o pomoc stojí, jsem připraven to řešit.

Martin ZrzaveckýZmínil jste, že město opraví kulturní dům Peklo. Už víte kdy a za jaké peníze?
Můj názor je, že oprava Pekla je naší povinností. Otázkou je, kde na to město vezme finance. Z těch evropských určených na kulturní památky a zařízení těžko. Musíme hledat kombinaci samostatného využití pro velký sál a pak těch ostatních prostor například pro volnočasové aktivity. Pakliže to půjde a budeme prostor rekonstruovat, musíme si buď pomoci sami, nebo prostřednictvím vzdělávacích programů, kde je šance na evropské prostředky využitelné pro rekonstrukci Pekla. Šance opravit Peklo je, ale pravděpodobně postupně každý rok něco. Těžko vezmeme z městské pokladny najednou 100 až 200 milionů korun.

A co myšlenka městského pivovaru na Světovaru?
Pracujeme s ní. Světovar je rozvojová lokalita, pro niž musíme hledat využití. Opět hledáme v evropských operačních programech, z nichž připadá v úvahu ten pro podnikání, inovace a konkurenceschopnost. V něm jsou relativně zajímavé peníze na podporu podnikání. Musím říci, že podnikatelé by měli zájem o akcionářský pivovar, a dokonce tady byla myšlenka, že by si každý občan Plzně mohl koupit akcie městského pivovaru. Hovořil jsem o tom i s právovárečníky, kterým se to rovněž líbilo. Komu se to moc nelíbí, je Plzeňský Prazdroj. Ale městem uvažovaný pivovar by pro něj nebyl konkurentem, byli bychom malý pivovar. Areál na Světovaru má několik nemovitostí. Třeba vilu do Koterovské ulice, která je v dezolátním stavu. Krásná představa je, že by tam byla stylová restaurace v duchu pivovarské tradice. A pak jsou tam další průmyslové objekty, pro něž je role města důležitá. Pivovar tam kdysi byl a i nyní by mohl využít celý ten prostor.

Bude nová městská tržnice?
Nebude. I když tuto myšlenku osobně podporuji, diskutoval jsem o tom s lidmi, kteří to umějí, mají zkušenosti a organizují farmářské trhy. Podle nich není teď na městskou tržnici vhodný čas, možná to půjde někdy v budoucnosti. Jejich trhy na náměstí mají dobrou návštěvnost a město je chce podporovat. Nechci jim jejich projekt nakopávat a vytvářet jim na místě umělou konkurenci. Zkušenosti z ciziny jsou takové, že když se to rozvine do dennodenní městské tržnice, zmizí smysl regionální potraviny. Tedy toho mít k dispozici svoje vlastní produkty. Ukazuje se, že i v jiných zemích to pak sklouzává ke španělským pomerančům a mandarinkám. To nechceme. My chceme podporovat naše drobné živnostníky, pěstitele a výrobce.

Slíbili jste také mateřské školky otevřené do 18 hodin.
Slíbili, ale zatím nejsou. Byla provedena analýza dotazníkovou anketou mezi rodiči dětí, jež využívají mateřské školy. Rozeslali jsme přibližně 4800 dotazníků, vrátilo se nám jich přibližně 4200. A vychází z nich, že asi 15 % lidí má o tuto službu zájem. Na základě toho jsme nechali zpracovat kalkulace, kolik by stálo prodloužení provozní doby do 17 hodin. Předběžně to podle zjištěných informací vypadá na to, že by nebyly otevřené do večera všechny školky na území města, ale jen část z nich.

Praha zlevnila jízdné, a v Plzni je nyní roční permanentka dražší než v hlavním městě. Neuvažujete také o tom, že by se v Plzni zlevnila městská doprava a tím se podpořilo její používání?
Neumím zaručit, že bychom zlevnili. Chceme veřejnou dopravu rozvíjet, investovat do ní a preferovat ji před osobní automobilovou dopravou. Chceme ji rovněž zlepšovat z hlediska ekologie a životního prostředí. Plzni se jako jednomu z osmi měst v Evropě povedlo zúčastnit se projektu ZeEUS, což je projekt na podporu elektromobility. Od června budou na dvou autobusových trasách jezdit elektromobily. Pokud se osvědčí, chceme nasazovat do provozu další elektrobusy. Prvotní investice do nich je sice výrazně vyšší než do klasických autobusů, provoz elektrobusů je ale levnější a nesrovnatelně šetrnější k životnímu prostředí. Otázkou tak zůstává, co je správnou cestou pro Plzeň: Za každou cenu levná jízdenka, nebo kvalita srovnatelná s vyspělou Evropou za cenu jízdenky, která není významně vyšší, než je republikový průměr?

Autor: Dana Veselá

23.2.2015 VSTUP DO DISKUSE 15
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Marek Bakoš

A zase ten Bakoš. Tentokrát sestřelil Jihlavu

David Boubel se narodil 26. července ve 4:14 mamince Miroslavě a tatínkovi Lukášovi z Plzně. Po příchodu na svět ve FN vážil bráška dvouleté Nelinky 3400 gramů a měřil 50 cm.
9

Miminka z 19. srpna

Bezdomovci? Možná za Bolevákem či na Švabinách

Plzeň - Primátor zvažuje pořízení dvacítky mobilních buněk pro bezdomovce. Inspiroval se v Praze 9.

FOTO: Areál za Plazou láká Plzeňany ke sportu

Plzeň - Plzeň ožívá sportem, až do 27. srpna se v prostoru amfiteátru a parku za OC Plaza koná Letní Sportmanie Plzeň 2017.

V parku Homolka našli mrtvého bezdomovce

Plzeň - Policie v sobotu v podvečer vyjížděla do slovanského parku Homolka u náměstí Milady Horákové.

Další placené parkovací zóny jsou na dohled. Ještě letos

Plzeň - Parkoviště zdarma u autobusového nádraží bude náplastí na další zpoplatněné ulice. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení