Proto je Správa a údržba silnic Starý Plzenec už neplánuje obnovovat. „Přechody pro chodce, které nemají platné stavební úpravy podle norem ČSN, nebudeme stříkat,“ konstatovala Jana Přibáňová, správní cestmistr Správy a údržby silnic Starý Plzenec. Dopravní policie totiž povolila stříkat jen přechody, které normu splňují.

Obce tak budou muset sáhnout do svých rozpočtů. „Jedinou možností je, že se představitelé obcí obrátí na nějakého dopravního projektanta, který navrhne řešení v souladu s příslušnými normami. Pokud tak neučiní, obec mít přechod zkrátka nebude,“ uvedl Petr Mašek, komisař dopravní policie na Plzni–jihu.

Přísná norma totiž předepisuje množství podmínek, které musí být dodrženy, například že přechod musí být veden z chodníku na chodník.

Právě v tom je největší kámen úrazu, neboť ve většině malých obcích žádný chodník není. „Tam je potom nutné chodník udělat, zároveň také dodržet jeho minimální šíři jeden a půl metru. Další velice důležitou podmínkou je délka ´zebry´ šest a půl, maximálně sedm metrů. Tam, kde je tato vzdálenost překročena, může přechod prakticky fungovat jen za pomoci dělícího ostrůvku,“ pokračoval Mašek.

Novou podmínkou normy je také požadavek na padesát chodců za hodinu ve špičce pracovního dne. To je ale v menších obcích nereálné. V tomto případě lze v onom úseku zřídit takzvané místo pro přecházení se sníženou chodníkovou obrubou. To však není značené ´zebrou´ ani dopravními značkami, takže když už takové místo v obci je, mělo by být viditelné alespoň z 35 až 45 metrů.

„Stojím si za názorem, že lepší než nebezpečný přechod, je žádný přechod!“ zakončil Mašek.

„Všechny tři přechody jsou frekventované, takže budeme nuceni situaci řešit a projektově se připravit,“ vyjádřil se k problému místostarosta Přeštic Antonín Kmoch.

Nevyhovujcí přechody

Dobřany 4
Stod 1
Chotěšov 2
Přeštice 3
Spálené Poříčí 2
Šťáhlavy 1
Starý Plzenec 1
Nepomuk 2