Zaměstnanci si zatím stojí velice slušně. Úředníkům dali lidé průměrnou známku 4,73, přičemž hodnocení funguje opačně než ve škole. Nejlepší je pětka.

„Počet spokojených občanů se v rámci republiky pohybuje mezi 88,4 % a 97,2 %. Přeštice mají 95 %, což je hodně slušné," sdělil autor projektu Dobrý úřad Radim Martynek.

Hodnocení obyvatel příjemně překvapilo tajemnici úřadu Evu Česákovou, která čekala spíše negativní ohlasy. „Překvapilo mě, že lidé si dali tu práci a pochválí úředníky," potěšilo tajemnici.

Projekt Dobrý úřad odstartoval v Přešticích loni v září a bude trvat minimálně do konce tohoto roku. Česáková má na rozdíl od běžných úředníků přístup i ke slovnímu hodnocení lidí. „Jeden názor byl negativní. Šlo o spor mezi zaměstnankyní úřadu a klientkou, které jsme nemohli kvůli zákonu vyhovět, a paní se naštvala a dala to najevo v hodnocení," vzpomínala Česáková s tím, že přesný počet hodnotitelů nezná, ale moc jich prý není.

Město podle ní podobnou anketu v minulosti už uspořádalo. Lidé v ní nechválili nebo nepeskovali úředníky, ale měli možnost rozhodnout o rozšíření úředních hodin. „Na základě ankety jsme rozhodli o prodloužení úřední doby v pondělí až do 17:30 hodin," uvedla Česáková.

A jak funguje hlasování v rámci projektu Dobrý úřad? Během jednání na úřadě si občan vezme ze stojánku formulář, v němž vyplní svou e-mailovou adresu a odbor, na kterém jednání probíhalo. Vyplněný formulář vhodí do určeného boxu. „Během následujícíh dní jej e-mailem požádáme, aby zhodnotil svou zkušenost s úřadem a městem. Do 24 hodin obdrží občan prosbu o hodnocení, kde nalezne otázky na zkušenost s úředníkem, otázky na kvalitu života ve městě a nepovinné demografické otázky," vysvětlil Martynek.

Podle něj zkušenosti ukazují, že lidé nehodnotí podle toho, co je náplní práce konkrétního odboru, ale dokážou objektivně zhodnotit přístup, odbornost a chování úředníka. „Hlavním cílem projektu však není získávání hodnocení, ale podpoření soutěživosti mezi odbory, snaha o zlepšení komunikace mezi zaměstnanci konkrétních odborů nebo podpora komunikace mezi městem a jeho občany," konstatoval Martynek.

O zapojení do projektu Dobrý úřad uvažuje například plzeňský magistrát, naopak třeba v Blovicích to neplánují.