„Přestává se vyrábět dosud používaný čip a dochází také číselná řada na kartách, takže je třeba ji vyměnit. Dalším důvodem je prolomení používaných šifrovacích algoritmů, takže je možné dostat se k údajům nahraným na kartě," vysvětlil Martin Chval.

Podle něj se ale nebude výměna tisíců karet odehrávat najednou, začne se postupně a to v posledním čtvrtletí letošního roku. Starý typ karet má nastavenou životnost do konce roku 2015, později už karta nepůjde nabít, takže cestující bude nucen si ji vyměnit.

Lidé zaplatí za každou výměnu obvyklý 170korunový manipulační poplatek. „Budeme držitele karet postupně vyzývat k výměně ve skupinách tak, aby vše proběhlo plynule," dodal Chval s tím, že pokud cestující dodrží termín dopravního podniku k výměně, měl by mít slevu.

Nová Plzeňská karta, která se začne vydávat na přelomu roku 2014/2015, bude mít technologicky odlišný čip a nemusí už tedy fungovat například ve školách nebo podnicích, kde ji využívají pro stravování nebo k docházkovým systémům. „Na nový typ karty se musí technicky připravit," uvedla Kateřina Fránová z PMDP.

Podle Martina Chvala podnik jedná o spolupráci také s ostatními dopravci včetně Českých drah. Výsledkem by měla být služba, že na Plzeňskou kartu si budou moci koupit cestující jízdné i v autobusech mimo Plzeň a také ve vlacích.