Výzkumné centrum Nové Technologie ZČU pro ně totiž připravilo netradiční letní brigádu, v jejímž rámci se mohou podílet na konkrétních vědeckých projektech pro špičkové firmy. Aktivitu podpořil projekt Ministerstva školství ČR.

„Akci jsme pořádali poprvé loni. Byl o ni velký zájem. Navíc minimálně čtyři studenti se na základě brigády u nás rozhodli, jaký obor budou na vysoké škole studovat,“ říká Miroslav Holeček z výzkumného centra.

Jedním z mladých lidí, kteří si na základě působení v centru zvolili své příští studium, je Tomáš Vytisk. „Původně jsem chtěl jít na kybernetiku, ale nakonec jsem se přihlásil na inženýrskou fyziku. Přispělo k tomu především to, že jsem nahlédl do výzkumů týkajících se fotovoltaiky. Právě té bych se chtěl v budoucnosti věnovat,“ svěřuje se mladík, který na brigádě ocenil především fakt, že mohl vidět, jak to funguje ve vědeckém prostředí.

Brigádu si pochvaluje i Roman Hodek, který po prázdninách nastoupí do čtvrtého ročníku gymnázia. „K vědě a technice jsem nikdy žádný velký vztah neměl, ale nabídka mě zaujala. Jsem v centru šestý den a musím říci, že mě to opravdu baví. Hlavní je, že nás pustí třeba i k práci s přístroji jako je spektrometr, k tomu se člověk jinak moc často nedostane,“ konstatuje Hodek. Věří, že prázdninová práce mu usnadní rozhodování o příštím studiu. „Zatím ještě nevím. Ale něco podobného by mě asi bavilo,“ domnívá se Hodek

Ve výzkumném centru mohou studenti bádat v oboru vývoje fotovoltaických článků, které se používají pro výrobu elektrické energie, podílet se na návrzích modelů člověka pro bezpečnostní testy nebo zkoumat nové materiály.

„Univerzity se neustále potýkají s malým zájmem o technické obory. Nezájem přitom ostře nekoresponduje s možností uplatnění, protože po lidech s technickým či přírodovědným zaměřením je hlad. Domnívám se, že když mladým lidem umožníme nahlédnout do práce vědce, můžeme tak zvýšit jejich zájem o techniku. Důležité je pustit je ke skutečné ne práci, aby si to tu jen z povinnosti neodseděli,“ dodává Holeček.

V rámci brigády, při níž si vydělají kolem 80 korun na hodinu, si studenti navíc připraví i závěrečnou prezentaci, která se jejich práce týká. „Dá se pak použít jako součást praktické maturity nebo jako základ bakalářské práce,“ doplňuje.