Prvních zhruba osmdesát až sto úředníků zřejmě opustí plzeňský magistrát a jeho příspěvkové organizace v nadcházejícím roce. A nebudou sami. Dalších asi 140 lidí je bude následovat v dalším období. První návrhy má dostat městská rada na stůl 29. ledna.

Radnice zruší některé odbory nebo celé organizace, například Esprit, jiné naopak vytvoří. „Měl by vzniknout například úřad správních agend, který bude vykonávat až 95 procent státní správy, reorganizován bude úsek sociálních služeb a posílí se odbor investic. Počítáme se vznikem nového odboru bezpečnosti, naopak úplně zrušit se má Esprit,“ vypočítává radní Karel Paleček (ODS), ředitel projektu tzv. optimalizace úřadu. Město jej zadalo firmě Delloitte s tím, že má veškerou činnost úředníků zmapovat, zlikvidovat duplicitní činnost jednotlivých úseků a nastavit novou a efektivní strukturu. Už v zadání byl požadavek na propuštění deseti procent úředníků a ušetření 15 procent provozních nákladů veškerého úředního kolosu.

Právě zadání projektu s požadavkem konkrétních úspor a následné požadavky na další kompetence ze strany vládnoucích politiků na radnici kritizuje opozice. „Je to amatérismus. Obávám se, aby optimalizace neskončila soudním sporem, který prohrajeme,“ upozornil zastupitele Milan Chovanec (ČSSD).

Jen magistrát, bez bez příspěvkových organizací a obvodů, zaměstnává více než 500 lidí a jeho provoz stojí ročně kolem 300 milionů korun. S dalšími úřady, jichž se optimalizace týká, jde dokonce o téměř dvě tisícovky úředníků a roční provozní náklady 1,6 miliardy korun. Z nich má teď přijít o místo asi dvě stě lidí a ročně se má ušetřit kolem 230 milionů korun.

Personání a procesní audity čekají v budoucnu také úředníky Krajského úřadu Plzeňského kraje a všech městských obvodů.