Pomoc zde našel i Petr Smolík ze Skvrňan. Pořídil si internetové připojení, které se ovšem záhy ukázalo jako nekvalitní. Firma, u níž si Smolík internet objednal, ale během 30denní lhůty jeho reklamaci nevyřídila. Plzeňan nechtěl platit třítisícový poplatek za předčasné zrušení připojení, který firma vyžadovala spolu s dalšími měsíčními poplatky ve výši 2000 korun.

„Paní Švarcová, která stížnosti vyřizuje, mě vyslechla a obratem telefonovala do zmíněné firmy. Její zástupce mi pak během několika dnů oznámil, že moje reklamace byla kladně vyřízena. Ušetřil jsem tak pět tisíc korun a spoustu starostí,“ vypráví Smolík. Služby Hospodářské komory všem nespokojeným spotřebitelům doporučuje.

Spotřebitelské starosti řeší konzultantka Miluše Švarcová. Nejčastěji přicházejí lidés potížemi s reklamací elektrospotřebičů, oděvů a obuvi, ale i služeb. „Měli jsme tu například paní, které po druhém prodloužení začaly vypadávat umělé vlasy i s vlastními prameny,“ popsala Švarcová.

S jednou cestovní kanceláří nyní řešíme reklamaci zájezdu do Jižní Ameriky a Patagonie za 150 tisíc korun. Cestovatelé žádají od kanceláře finanční kompenzaci, protože jim byla po uzavření smlouvy měněna cena, během zájezdu trasa a docházelo k dalším organizačním pochybením,“ zmínila zajímavosti Švarcová.

V mimosoudních řízeních lze využít i mediaci, to znamená smírčí řízení, v němž konzultanti jako prostředníci pomáhají nalézt zúčastněným stranám vhodná řešení. Pokud se to nezdaří, může řešení sporu pokračovat i v rozhodčím řízení u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře České republiky. Ani jednu z těchto možností ale zatím Švarcová využít nemusela. „Pokud je reklamace oprávněná, zástupci firem bývají ve většině případů velmi ochotní a mají zájem se domluvit. Záleží jim na zachování dobrého jména. Reagují tak na pouhé zatelefonování nebo dopis,“ podotkla Švarcová.

Druhým kontaktním místem pro mimosoudní řešení reklamací se měla původně stát i plzeňská pobočka Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Nedovolují to ale vysoké časové a finanční nároky. „Spotřebitele, kteří k nám přijdou s problematickou reklamací, informujeme o možnosti využít pomoc Hospodářské komory, poradíme jim, jak ji kontaktovat,“ říká Roman Janda z plzeňské pobočky SOS.

Mimosoudní řešení problematických reklamací funguje v České republice od 1. dubna letošního roku. Mělo by ulehčit práci přetíženým soudům, které ročně řešily tisíce reklamací. Konzultanti HK jsou pro tuto činnost speciálně vyškoleni. Mají znalosti z Občanského zákoníku a Zákona na ochranu spotřebitele.

Kam zajít?

Kontaktní místo HK najdete v Plzni, Tylově ulici 57.
Otv. doba Po–Pá (9.00 – 14.30)
telefon: 378 134 360
www.hkplzen.cz