Na přelomu října a listopadu totiž absolvovali závod El Chott v Tunisu, v němž se jim podařilo jejich typicky zelenou tatrovku položit na bok. I přes tuto nepříjemnost ale tříčlenná posádka vedená Martinem Kolomým závod vyhrála.

„El Chott jsme brali jako test na Dakar a ten nám vyšel," podotýká starší z bratrů René. A že bylo co testovat. Jejich Tatra 815 prošla výraznou omlazovací kúrou – dostala úplně nový motor. „Je silnější, ale zároveň lehčí asi o 600 kilogramů. Auto tím získalo lepší jízdní vlastnost a posunulo se zase o úroveň výš," popisuje nejvýraznější změnu René. Přibyly také další přístroje pro mechanika, který může lépe sledovat chování motoru.

Bratři Kiliánovi z Plzně spolu Dakar pojedou už podruhé, letos v lednu dojeli sedmí, což byl nejlepší český výsledek. René jede znovu jako navigátor, David coby mechanik. Zatímco letos jeli v kategorii kamionů z Czech Dakar teamu sami, v lednu budou mít za sebou další dvě auta. „Tým se spojil s týmem Tomáše Vrátného. Díky tomu jsme vypravili víc aut, jedno z nich bude řídit právě Tomáš, to další manažer Marek Spáčil," vysvětluje David Kilián.

Posádka 3K (Kolomý, Kilián, Kilián) je týmovou jedničkou, takže by jim ostatní posádky měly pomáhat. „V praxi to znamená, že když třeba prorazíme gumu a jedeme na rezervu, můžeme pořád jet téměř naplno. Víme, že si náhradní můžeme půjčit od kolegů," popisuje systém David. Pokud by byli na trati sami, museli by výrazně upravit styl jízdy. „Jeli bychom opatrně a pomalu jako na výletě," doplňuje s úsměvem René.

Start dakarské rallye, která znovu vede z Peru přes Argentinu do Chile, je tentokrát až 5. ledna. Díky tomu může posádka trávit Vánoce doma. „To oceňuje hlavně přítelkyně a děti. Po dlouhé době budeme doma i na silvestra," pochvaluje si David. Na velké oslavy ale čas nebude, protože do Jižní Ameriky celý tým odlétá už na Nový rok.

S novým partnerem přišlo také lepší vybavení a komfortnější zázemí pro posádku. „Máme nově spací vůz, tomu říkáme bydlík. Ještě jsme ho nevyzkoušeli, ale oproti stanu to bude velký posun," shodují se bratři, kteří se závodům věnují už déle než patnáct let.

Dakarskou rallye, která měří více než osm tisíc kilometrů, pojedou tito Plzeňané už počtvrté, z toho potřetí závodně. Tentokrát mají i velmi příznivé startovní číslo – 506. „První závodníci startují po dvou minutách a není moc šance někoho dojet, takže nám nikdo nebude prášit," pochvaluje si René. Loni startovali s číslem 547.

Stejně jako loni pojede s posádkou i plyšová zubatá žába z Bruntálu, kterou proslavil seriál Comeback a kterou si s sebou zabalil Martin Kolomý. Na Davida a Reného bude zřejmě znovu dohlížet jejich dědeček, který kdysi jezdil s Tatrou 111 – bratři plánují znovu si s sebou vzít samolepku s jeho fotkou. A jak vidí své šance? „Máme auto, které by mohlo být na bedně. Ale měřené úseky závodu mají pořád 3000 kilometrů a stát se může cokoliv. Věříme, že můžeme dojet jako loni. A líp," doufají bratři.

Tatra 815 4x4

• Motor: Caterpillar C-13, šestiválec o objemu 12,5 litru
• Výkon: cca 950 koní
• Točivý moment: více než 3300 Nm
• Převodovka: dvacetistupňová
• Rychlost: 170 km/h
• Objem nádrže: 900 l
• Spotřeba: v těžkém terénu 
více než 100 l/100 km