„Cílem gastropolicie je pomoci lidem rychle a přehledně najít kvalitní restauraci a možnost vyjádřit svůj názor,“ řekl Deníku Jakub Škrdlík, který první gastropolicii založil v Brně. „Po raketovém úspěchu jsem na žádosti uživatelů vytvořil dalších čtyřicet gastropolicií. Plzeň byla jedna z prvních a vede si velmi dobře,“ vysvětluje vznik internetové databáze restaurací Škrdlík.

Projekt Gastropolicie vznikl jako autorova osobní reakce na mnoho špatných zkušeností s restauracemi. „Ve volném čase se zabývám vařením, baví mě to a se vší skromností mi často připadá, že jako kuchař amatér bych dokázal jídlo připravit lépe než kuchaři profesionálové v některých restauracích, kde jsem obědval nebo večeřel,“ říká Škrdlík. „Restaurace tu přece nejsou od toho abychom si jen zaplácli žaludek, od toho jsou bistra, restaurace by měli lidem ukázat gastronomii a jak má vypadat dobře udělané jídlo,“ pokračuje.

A co dělat, když nám přinesené jídlo v restauraci nechutná? „Pokud si koupíte špatné auto, na jeho reklamaci máte několik let. Ale se špatným jídle to tak není. Většina strávníků se ale bojí jednat asertivně a jídlo reklamovat,“ říká Škrdlík. Ten doporučuje jídlo reklamovat hned, jakmile po prvním soustu zjistíme, že s jeho chutí není něco v pořádku. „Nemá cenu nekvalitní jídlo naštvaně sníst. Pokud dostanu steak upečený jinak než jsem chtěl, připálený řízek nebo jiné maso než jsem si objednal, zkrátka se ozvu. Je třeba si uvědomit, že jsou to naše peníze, které majitelům restaurací za špatné jídlo nebo servis platíme,“ vysvětluje autor projektu Gastropolicie.

Do diskuzí na facebooku se kromě hostů zapojují také samotní majitelé nebo provozní restaurací, na které se prostřednictvím komentářů snesla kritika nespokojených hostů. Jednou z takových je i pizzerie v nákupním centru Plaza v centru Plzně. „Gastropolicii považuji celkově za dobrý nápad, dozvěděl jsem se spoustu věcí, které hostům vadí na jídle a kvalitě obsluhy a začal jsem je řešit. Na jejich základě jsme například změnili dodavatele surovin a vylepšili těsto na pizzu. Ale všiml jsem si, že si zde někteří lidé jen vyřizují účty,“ řekl Deníku Jindřich Šatra, provozní pizzerie.

To, že je diskuze podmětná i pro vedoucí diskutovaných restaurací, autora gastropolicie Jakuba Škrdlíka těší. „Už to, že si nás provozní na internetu vyhledá, do určité míry svědčí o tom, že svůj podnik nenechává ležet ladem, vesměs máme pozitivní ohlasy,“ říká. Výjimkou ale nejsou ani ty negativní. „Z jedné plzeňské pizzerie mi nedávno přišel mail od majitele, který psal směsí češtiny, rumunštiny a vietnamštiny o tom, že nemá zájem, abychom o nich negativně psali na internetu. Dost dobře nebyl schopen pochopit, že o nich nepíšeme my, ale naštvaní hosté,“ dodává Škrdlík.

Martina Němcová