„Asi každý je zvyklý zajít si třeba obden na malý nákup. Pro rohlíky a tak a každý si většinou oblíbil nějaký krámek, který má blízko. Teď se ale tyhle obchůdky ztrácí. Za chvíli budeme muset i pro maličkosti do supermarketu. Je to tak i s dalšími obchody. Kolikrát se mi stane, že jdu do krámu, kam jsem byla zvyklá chodit, a až když vezmu za kliku, zjistím, že je zavřeno nebo že už tam je něco úplně jiného. To se mi dřív nestávalo,“ míní důchodkyně Marie Hušková.
Jak se zdá, maloobchodníci prohrávají boj s nákupními centry, asijskými večerkami i vysokým nájemným. Podle lidí z oboru se často stává, že obchodník, který má zájem o již obsazený krámek, kontaktuje majitele domu a nabídne vyšší nájemné. Stávající provozovatel prodejny se pak musí pakovat. Kvůli vysokému nájmu skončil před pár dny provoz své samoobsluhy v Tylově ulici i podnikatel Rostislav Černý. Jak říká, v posledních několika měsících byl krámek prodělečný. „Lidé méně nakupovali a z tržeb nebylo možné dál platit nájem, který se pohyboval v řádech desetitisíců korun. Proto jsme museli skončit,“ vysvětluje Černý. Tam, kde ještě nedávno pobíhal s bednami a doplňoval zboží, teď funguje prodejna Žabka. Zákazníky, které Deník oslovil, to ale mrzí. „Byli jsme zvyklí na tu klasickou sámošku. Koupili jste tam základní potraviny a navíc i uzeniny nebo saláty, které jsem se tam nebála koupit. Mohla jsem se spolehnout, že jsou čerstvé. Žabka se mi ale moc nelíbí. Všechno tam mají většinou vakuově balené a ve vietnamských večerkách, kterých je tu spousta, nakupuji jen v nejnutnějších případech,“ říká Plzeňanka Jitka Šimáčková.
Přestože se řada plzeňských maloobchodníků potýká s existenčními problémy, najdou se i nadšenci, kteří v centru města otevírají nové obchody. Jedním z nich je Jiří Krzanowski, který před pár dny otevřel v Bezručově ulici prodejnu s gramofonovými deskami. Sází na jedinečnost.
„Nabízím vedle elektronické muziky i klasická rocková alba, inteligentní pop a hiphop. Klasické desky neztrácejí své kouzlo a navíc teď přišlo i období, kdy se zase tak trochu dostávají do módy. Zákazníkům jsem schopný vyhovět i v tom, že jim desky, které nemám na skladě, dokážu sehnat. V obchodě nabízím také nápaditá trička s originálním potiskem, která jinde nekoupíte, tak jen vydržet a snad si to své zákazníky najde. Nemyslím si, že by se tenhle sortiment dal třeba za čtyři roky koupit v Tesku,“ vysvětluje Krzanowski.