Někteří lidé dokonce projevili nad obchodem a jeho pracovníky lítost. „Trochu mi to za ně mrzí. I já jsem čekala, že tu bude nával. Dokonce jsemprotopřijela už někdy kolem čtvrt na osm. Nikdo tu ale nebyl, tak jsem to tu obešla, jestli jsem si nespletla vchody,“ uvedla první z čekajících zákaznic Jana Divišová z Plzně–Skvrňan.

Další lidé přišli až kolem 7.45. Ještě pět minut před tím stálo u vchodu šest lidí, deset minut před otevřením zhruba třicítka a v době otevření asi padesát klientů.

Zhruba tolik zaměstnanců čekalo ve vchodové hale a každé skupině, která vešla otáčecími dveřmi zatleskali. Už čtyři minuty po osmé chodili zákaznící jednotlivě. Prodavači měli čas vytvořit hloučky a debatovat. Pokladny byly personálem obsazené všechny. Na polovině z nich byl ale nápis, že pokladna je uzavřena. Žádné fronty se netvořily.

Že zahájení nebylo podle představ, přiznala i ostraha objektu, která od rána na parkovišti řadila auta, kde mají parkovat. „Vpravo je zaměstnanecké parkoviště, vlevo pro zákazníky a vpředu mají stát Kikabusy. Teď je to ale asi jedno. Volná místa jsou všude. To jen, kdyby třeba přijelo 400 aut, aby se sem vešly,“ uvedla pracovnice ostrahy.

Zklamání nedal najevo ředitel společnosti Kika pro Českou a Slovenskou republiku Július Černický. „Takhle je to v pořádku. Důležité je, aby zákazníci chodili nepřetržitě. Uvidíte odpoledne,“ řekl ředitel při otevření. Ještěvčera ale novinářům sdělil, že doufá v přeplněné parkoviště, jako tomu bylo v září při otevírání obchodu v Brně. „V Bratislavě jsme dokonce zacpali dálnici u sjezdu. Možná, že v Plzni to bude také,“ řekl novinářům ve středu Černický. Ani zdaleka se ale netrefil.

První zákazníci měli o to víc času obchod projít a vybrat si. Mnoho jich skutečně nakoupilo. „Vybrali jsme si z katalogu sedačku. Tady jsme jen požádali o jinou barvu, takže jsme spokojeni,“ řekli manželé Kohoutovi. Nevybral si ale například Bedřich Štěrba. „Čekal jsem, že tu budou nějaké superslevy. To se mi moc ale nezdá. Spíše bych řekl, že některé věci jsou dost drahé,“ uvedl.

Na to Černický už dříve upozorňoval. „Chceme se odlišit od konkurence tím, že nabízíme nejširší sortiment. Máme levné věci, ale i drahé značkové. Lidé si bohužel všímají a pamatují více ty značkové,“ vysvětlil Černický.

Jeho představy se nakonec částečně naplnily. V odpoledních hodinách si k nákupnímu centru lidé nakonec cestu našli. Parkoviště pro 450 aut se zaplnilo téměř ze tří čtvrtin.

Obchod Kikaoficiálně otevřel dnes. Už v pondělí ale došlo k takzvanému tichému otevření. „Věděli to zaměstnanci a ti, komu to řekli. Denně přišlo asi 1300 lidí. Tichým otevřením se odhalí poslední problémy, aby při náporu vše klaplo,“ řeklšéf Kika s tím, že v pondělí se například na hodinu a půl zablokoval otáčecí vchod.

Kika stojí v Retail Parku proti Nákupnímu centru Olympia v Plzni–Černicích. Retail Park má vlastní parkoviště pro 450 aut a kromě Kika v něm bude ještě deset jiných obchodů. Prvním je už nyní Okay elektrospotřebiče, které otevíralo na sklonku listopadu. Jeho otevření bylo trochu problematické. Lidé už totiž čekali venku, ale objekt v tu chvíli ještě neměl kolaudaci. Otevření se proto posunulo o hodinu. Kikatento problémneměla. Objekt má totiž kolaudaci od úterka. Kromě nábytku a elektrospotřebičů bude v Retail parku i prodejna s vybavením pro kola a auta, specializovaná prodejna koupelen a kuchyní a další.

V novém obchodu Kika bude zhruba 20 tisíc druhů zboží, přičemž obchod může nabídnout až 30 tisíc dalších druhů z katalogů. "Nepůjde-li o zboží na objednávku, viz třeba kuchyň na míru, měli bychom umět zboží dodat do jednoho dne a to, i kdyby se jednalo o zboží, které nebude skladem v Čechách ale v Rakousku," uvedl dále ředitel.

Jeho slova už ale ve středu zpochybnil minimálně jeden zákazních. Chtěl si z obchodu odnést vystavený stojan na deštníky do předsíně. "Budeme vám ho muset objednat," dozvěděl se muž od obsluhy. Ta navíc dodala, že dovezení bude trvat zhruba 14 dní. Kika nabízí v Plzni zboží zhruba na 12 tisíc metrech čtverečních. Na nich je téměř 60 kójí s obývacími pokoji, 46 řešení kuchyní nebo 98 postelí.

Právě širokou nabídkou zboží od levných kusů po značkové a také velmi drahé výrobky se chce Kika dostat na post jedničky mezi nábytkovými řetězci v ČR. Zatím má rakouská firma v zemi čtyři obchody a v nich zhruba 600 zaměstnanců. Plzeňský obchod jich bude mít 120.

Kika v Plzni odkoupila pozemek od investora Olympie developerské společnosti Multi Development. Na pozemku pak stavěla sama. Investice se vyšplhala na 35 milionů eur.

Rozhovor s ředitelem Kika pro ČR a SR Júliusem Černickým (na snímku):

V Plzni je Asko, na jihozápadním okraji Prahy velmi populární Ikea. Jak se mezi nimi chcete prosadit? Jiným přístupem k zákazníkovi, odlišnou nabídkou, jinými službami, vším. Chceme být česká jednička a to znamená nabídnout vše, co jtrh žádá. Umíme být jako Asko, nabízet velmi levný nábytek. Nabízíme ale i značkové zboží jako Himola, Stressless nebo ADA. Máme sedačku za pět tisíc, ale také za 250 tisíc a kuchyňskou linku pod deset tisíc ale umíme na přání zákazníka sestavit i set za 800 tisíc korun. Chceme mít širokou nabídku, i když nám to trochu dělá potíže. Lidé totiž někdy projdou obchod jen velmi rychle a všimnou si třeba postele za 80 tisíc. Pak jdou a řeknou, že jsme drazí, ale takoví lidé už si dál nevšimnou, že šli kolem jiné postele, která je mnohem levnější.

Udělali jste takzvané tiché otevření tři dny před oficiálním otevřením. Proč? Je to běžná záležitost. Nechtěli jsme, aby v den největšího náporu například nešly platební terminály, výtahy, vypadla klimatizace a podobně. Tiché otevření slouží kvůli vychytání takzvaných dětských problémů.

Nemyslíte si, že je to vůči lidem, kteří se těší na zaváděcí ceny nefér? Ne, to si nemyslím. O tichém otevření věděli jen naši zaměstnanci a pak lidé, kterým to řekli. Žádné vyvolené skupiny lidí jsme nezvali. Navíc všechno zboží se zaváděcími cenami je v dostatečném množství a bude i ve čtvrtek či pátek.

Nemůže dojít během prvních hodiny? Jen pokud by třeba jeden zákazník koupil najednou 7500 ručníků nebo několik desítek křesel jednoho druhu. Máme plné sklady a zboží, i to akční, můžeme ještě dovést.