Hlavním důvodem je novela zákona o silniční dopravě, která platí od 1. července 2006.

„Počet dovezených automobilů by se letos mohl v České republice vyšplhat na 195 tisíc až 205 tisíc,“ sdělil Pavel Eštner ze SAP.

I V Plzni byl v posledních letech zaznamenán výrazný nárůst ojetých dovezených automobilů. „V roce 2005 jich bylo 3600 o rok později to bylo už 5400,“ řekl vedoucí odboru registru vozidel a řidičů Jiří Marek.

Nárůst zřejmě nebude konečný. „Za první tři měsíce letošního roku bylo dovezeno 1500 automobilů. Podle toho se dá předpokládat, že celkový počet se opět zvýší,“ dodal Marek. Podle něho 70 % tvoří automobily z Německa. Na druhém místě se pohybuje s 10 % Francie. Asi na 65 % automobilů čekají v Plzni konkrétní zákazníci. Zbytek končí v autobazarech.

Do celé České republiky bylo za první tři měsíce letošního roku 50 374 osobních automobilů, což je o 18 348 více než minulý rok v tom samém období.

Nárůst dovozu ojetých automobilů má souvislost s uvolněním trhu. Změna se týkala vozidel dovezených ze zemí Evropské unie.

„Do loňského léta se směly dovážet pouze osobní automobily, které nebyly starší než osm let. Nákladní automobily a autobusy nesměly přesáhnout stáří pěti let,“ řekl mluvčí Ministerstva dopravy Karel Hanzelka s tím, že důvodem odstranění omezení byla Evropská komise, která je považovala za porušení volného pohybu zboží a hrozila České republice sankcemi.

Pro zástupce autobazarů, kteří ojeté automobily většinou dovážejí, to ale zásadní změnu neznamená.

„Získat takové auto je víceméně stále stejně složité, jako bylo dříve. Navíc nějaký smysl to má pouze u aut, která jsou stará devět nebo deset let, tam je to určitým přínosem. Ale o starší auta lidé zájem většinou nemají. Pouze občas někoho přitáhne nízká cena,“ uvedl David Pauler z plzeňského autobazaru.

Ojetých vozů ze zahraničí v České republice přibývá mnohem více než automobilů nových. Zatímco u osobních ojetých vozidel činil nárůst oproti minulému roku 57 % u nových byl zaznamenán jen o 9,2 %.