Je to jedna z podmínek jednotných státních maturit, které včera dělali studenti jen na zkoušku. Většina ředitelů škol chce o této podmínce ještě diskutovat a upravit ji.

„Bezpečnostní opatření generální zkoušky maturit jsou obrovské. Mezi jedno z nich patří i pravidlo, že pokud žák opustí zkoušku, nesmí se už vrátit do třídy. Nahlásili jsme České školní inspekci, že chceme o tomto bodě ještě diskutovat, a upravit jej do přijatelné podoby,“ říká například ředitel plzeňské Konzervatoře Miroslav Brejcha.

Omezení se nezamlouvá ani ředitelce Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy v Plzni Květě Vaduchové. „Myslím že by mělo upravit a předpokládám, že k tomu určitě dojde,“ prosazuje ředitelka možnost, že by žáka mohl doprovázet na toaletu pedagog. Do žádného manuálu by ale tento bod neuváděla.

Nyní bude záviset na komisi ministerstva školství, zda striktní opatření změní a jaká pravidla naonec stanoví.

„Na toalety jsme žáky pouštět nesměli. Řekli jsme jim předem, ať se připraví, jak psychicky, tak fyzicky,“ řekl Deníku ředitel Kralovické střední školy Karel Dux. Při zkoušce naopak pouštěli na toalety v Horní Bříze. „Mohl jít ale pouze jeden a museli se zeptat,“ řekl ředitel střední školy Karel Suda.

Studenti ale testy zvládali bez problémů a na toalety si ve většině případů odskakovat nepotřebovali. Jenže včera o nic nešlo, protože testy byly jen na zkoušku.

Podle psycholožky Ireny Příkazské z Pedagogicko psychologické poradny v Plzni vyvolává v lidech zvýšenou potřebu jít na toaletu nervozita, tréma a stres, i když by jindy vydrželi daleko déle. „Samozřejmě, že normálně člověk vydrží nejít na toaletu daleko delší dobu než jeden a půl hodiny, ale v tak vypjaté chvíli jakou maturitní zkouška rozhodně je, v lidském organismu vyvolá stres určité chemické reakce a mohu potvrdit, že se vám bude chtít jít na toaletu daleko dříve,“ je si jista psycholožka.

Stres prý vyvolává už jen samotný příkaz ´nesmíte´. „Nevolila bych tak striktní omezení. Žák by měl vědět, že v případě potřeby není vše ztraceno a může si na toaletu v doprovodu učitele dojít,“ doporučuje Příkazská. Doplňuje, že pokud se bude snažit student biologickou potřebu zadržet, nepodá takový výkon jako normálně. „Člověk se prostě soustředí zejména na své primární potřeby,“ říká psycholožka.