VYBERTE SI REGION

Nová EIA straší i západní okruh

Plzeň – Nové posuzování vlivu stavby na životní prostředí se týká i výpadovky na Most.

22.2.2016 2
SDÍLEJ:

Most přes Slovanské údolí je součástí už hotové etapy západního okruhu z Borských polí do Křimic. Autor: DENÍK/Zdeněk Vaiz

Až dva roky zpoždění mohou nabrat velké stavby, které jsou sice již připraveny, ale dotýká se jich novela zákona o EIA. Nové posuzování vlivu stavby na životní prostředí se v Plzni vztahuje třeba na druhou etapu západního okruhu (mezi Křimicemi a Košutkou) nebo výpadovku z Plzně směrem na Most, která se má rozšířit z dnešní dvoupruhové na čtyřpruhovou.

„Je to velký problém, v republice se to týká asi 60 projektů, což se dá přirovnat téměř ke stavební katastrofě," uvedl regionální předseda Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jan Muzika. Vysvětlil, že každá ze staveb musí projít procesem EIA, tedy prozkoumáním jejího dopadu a vlivu do životního prostředí. Nyní aktuální stavby to sice absolvovaly, jenže vloni se změnil zákon. „Tím pádem jsou všechny stavby schválené podle staré EIA a teoreticky se nesmí zahájit, protože nemají správnou legislativu," vysvětlil Muzika s tím, že vláda a premiér budou v Bruselu projednávat možnou výjimku pro současné období, nové projekty by už měly proběhnout novelizovanou EIA.

Primátor Martin Zrzavecký (ČSSD) už avizoval, že novou EIU si nechá radnice vypracovat pro západní okruh. „Po zkušenostech se spalovnou nechceme riskovat problémy," řekl primátor. Právě spalovna v Chotíkově měla posudek vlivu na životní prostředí ještě podle starého zákona, což bylo v době vydání jejího stavebního povolení v pořádku. Jenže v odvolání a následném rozsudku soudu se už hovoří o nutných nových parametrech.

Podle Davida Malána z magistrátního odboru investic je v případě západního okruhu města zatím čas problému předejít. „Zahájení stavby se předpokládá v roce 2018, máme tedy relativně čas doplnit všechny potřebné náležitosti," uvedl Malán. Další stavbou, které se změna může týkat, je podle něj silnice přes čtvrť Roudná, kterou radnice léta připravuje a prosazuje i přes protesty místních obyvatel.

Druhá etapa západního okruhu mezi Křimicemi a Košutkou bude dlouhá cca 3,5 kilometru a má na ní vzniknout šest mostů a pět kruhových křižovatek.

Investorem výstavby druhé části západního okruhu je stejně jako u první etapy Plzeňský kraj, který na ni vydá cca 1,5 miliardy korun.

Dalších až 800 milionů korun přidá Plzeň. Kromě výkupů pozemků jde o související investice, jako je zádržná nádrž na Vinicích. První část okruhu od výpadovky na Domažlice k silnici na Cheb byla otevřená loni v září. Měří 1,2 kilometru a stála téměř miliardu korun.

V případě rozšíření výpadovky na čtyřproudovou silnici z Plzně na Most je předpokládaná cena asi 300 milionů korun, v rámci stavby má zmizet nebezpečné místo u Kamenného rybníka, kde bude postavena lávka pro bezpečnost i pohodlí pěších.

Již letos během září má začít kácení lesů po obou stranách silnice za Plzní, zahájení samotné stavby je pak naplánováno na rok 2017 a dokončení na rok 2018.

Autor: Dana Veselá

22.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Plzeň očima Ilon Leichtové

Plzeň - Na pět otázek odpovídá zpěvačka Ilon Leichtová.

Velká soutěž o vstupenky na unikátní výstavu o Karlu IV.

Zapojte se s námi do soutěže a vyhrajte vstupenky na jedinečnou výstavu Císař Karel IV. 1316–2016, která probíhá v Praze v Národní galerii do poloviny září!

Škodovácké tramvaje putují do Brna

Plzeň – Firma Škoda Transportation pokračuje ve spolupráci s Brnem. Ve středu došlo k převzetí již druhého tramvajového vozu 13T (Elektra), který je určen právě pro jízdu v moravské metropoli.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.