„Chceme zlepšit stav silnic, na ně by měla jít polovina částky,“ zdůvodňuje plánovaný úvěr ekonomický náměstek hejtmanky Milan Chovanec (ČSSD). Podle něj by úvěr mohl být až na tři miliardy korun, což představuje téměř celý krajský rozpočet na rok 2010. Mohla by se z něj financovat i nová budova Západočeské galerie nebo rekonstrukce Centra sociálních služeb v Domažlicích.

Opozice však záměr kritizuje, podle ní nemá kraj žádnou zásadní investici, kvůli které by bylo nutné se zadlužit na desítky let dopředu. „Radní sice předložili hodně projektů, ale žádný z nich nemá takovou prioritu, aby se dalo takto nesmyslné zadlužení ospravedlnit,“ uvedl krajský zastupitel Pavel Karpíšek (ODS). Podle něj by se velké množství plánovaných investic dalo financovat ze samotných úroků bance.

Bývalý krajský ekonomický náměstek Vladislav Vilímec (ODS) jde v kritice ještě dál. „Současná levicová vláda bere zadlužování jako módní a nevidí v něm nic špatného. Přitom je jasné, že každé zadlužování vede jen k dalším dluhům a třeba i k bankrotu,“ prohlásil.

Záměr na čerpání úvěru schválilo krajské zastupitelstvo v prosinci, definitivní rozhodnutí však zatím není. „Nyní máme nabídku EIB, můžeme tedy porovnat její podmínky s nabídkami jiných bank. Teprve pak se rozhodneme a můžeme připravit smlouvu,“ prohlásil krajský náměstek Ivo Grüner (ČSSD).

Celkovou částku úvěru bude kraj čerpat v následujících třech až čtyřech letech, u EIB ji lze využít pouze na investiční projekty. Ne tedy na klasické ´záplatování´ silnic. „Musí dojít ke zhodnocení stavby, u silnic je to rozšíření vozovky nebo její narovnání,“ vysvětluje krajský radní pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD). Kraj by úvěr splácel dalších dvacet až pětadvacet let. Podle Vilímce jde o nezodpovědné zadlužení budoucnosti.

Pokud by smlouvu o úvěru schválilo zastupitelstvo už na červnovém jednání, mohl by kraj využít půjčené finance už v druhé polovině letošního roku. „Bylo by škoda nevyužít poklesu cen stavebních prací, taková šance se nemusí opakovat,“ doplnil Grüner.