Stojíte na některé z křižovatek v Plzni, chcete odbočit a zelená ne a ne naskočit. Popojedete k čáře, zase couvnete, ale nic. Stojíte-li tu s autem, je pravděpodobně porouchané čidlo, které spouští zelenou. Motorkáři a cyklisté se ale s těmito problémy potýkají téměř denně, často riskují a jedou na červenou. Odborníci o problému vědí, řešení je však v nedohlednu.

„Nejčastěji se to stává na křižovatce u Rychtářky, když jedu od Plazy a chci odbočit ke Štruncovým sadům. Tady můžu na zelenou čekat i patnáct minut a stejně se nedočkám," popisuje například motorkář Michal z Plzně. Podobná situace je při odbočení doleva z Plaské ulice, ve Folmavské ulici u Panasoniku nebo při odbočování z Klatovské třídy.

A Michal rozhodně není sám, kdo musí tyto problémy řešit. „Stává se mi to, a občas, než abych přejížděla do jiného pruhu, odbočím na červenou," přiznává Plzeňanka Nela, která jezdí po městě často na skútru.

V čem je tedy zakopaný pes? Zelenou pro odbočení spouští tzv. indukční smyčka zabudovaná přímo v asfaltu. Ta je nastavená tak, aby dala semaforu signál poté, co přes ni přejede vozidlo. Jenže motorka, skútr či kolo jsou příliš malé, a čidlo je tedy většinou nezaznamená. „Tyto problémy řešíme už dlouho, zkoušeli jsme i jiné varianty, třeba malé kamery nebo ultrazvuková čidla. To se ale neosvědčilo. Tato řešení jsou méně spolehlivá a navíc mnohem dražší," vysvětluje Jan Grohmann ze Správy veřejného statku města Plzně (SVS), který má dopravní signalizaci na starosti.

Indukční smyčka je tak podle něj zatím nejlepším řešením. Výhodou je, že se dá nastavit vyšší citlivost, takže snímá i motorkáře. Jenže to má své 'ale'. „Pak výzvu k rozsvícení zelené vyvolá i kamion či tramvaj ve vedlejším pruhu," vysvětluje Grohmann.

Co tedy může motorkář dělat? „Nic, jen čekat. Nemám legální možnost křižovatku opustit. Nesmím v ní couvat ani se otáčet, natož projet na červenou. Takže jsem už párkrát volal policii, aby mi poradila. Stejně jsem se ale nic nedozvěděl," popisuje Michal. Telefonát na linku 158 je ale i podle policie jediným řešením. „Podnět předáváme Správě veřejného statku, jejichž pracovník funkčnost detekce prověří," vysvětluje policejní mluvčí Hana Kroftová.

Například v Holandsku či ve Spojených státech ale fungují tlačítka pro motorkáře a cyklisty, díky nimž jim nedobrovolné čekání odpadá. „Je to takový plechový klobouk v silnici, na který si řidič šlápne a tím spustí zelenou," popisuje motorkář.

Jan Grohmann z SVS slíbil, že město zkusí tuto technologii poptat, problém ale může být s cenou. Pomocí indukční smyčky je totiž řízena naprostá většina plzeňských křižovatek. „Na základě podnětů zatím můžeme zkusit některé křižovatky nastavit jinak – zkusit například zvýšit citlivost indukční smyčky nebo nastavit automatickou zelenou po určité době," nabízí Grohmann.