Na Křivoklát jsme nedopluli, ale zmáčeli jsme se pořádně

Liblín - Je třetí pátek v červenci. Doba, kdy už podvanácté vyrážíme na vodu. Mažu se opalovacím krémem, beru nejnutnější oblečení, kytičkový spacák z osmdesátých let, stan, dostatek peněz, pádlo do ruky a usedám do loďky na řece Berounce.

19.7.2011 2

Dovolenou na Berounce si každoročně vyberou tisíce lidí. Ani my jsme nebyli výjimkou. Tentokrát se nás vydalo čtrnácti, pes Rony a o srandu nebyla rozhodně nouzeFoto: DENÍK/Valentýna Bílá

Každoročně jsme vyráželi jako většina vodáků od dolanského mostu u Chrástu, ale protože jsme nikdy nedojeli jinam než do Skryjí, letos vyplouváme o několik kilometrů dál po proudu, z kempu Kobylka u Liblína. Věříme, že se nám podaří dojet třeba až na Křivoklát.

Den první – pátek

Vody je hodně, asi nikde nebudeme drhnout o kameny. Nalodilo se nás celkem čtrnáct vtipy sršících vodáků včetně prvničky Milušky a psa Rony, který na startu jako jediný sebral odvahu a vykoupal se. No vlastně, jako jediný ne. Háček Miluška nasedla prvně v životě do loďky, Jarda se uvelebil coby zadák, nestihl si vzít do ruky ani pádlo, stačily tři vteřiny a ´udělali´ se. I když je pod mrakem a teplota vzduchu kolem dvaceti stupňů, oba shodně prohlašují, že je voda teplá a v podstatě je to fajn. Udělat se hned na břehu si vysloužilo potlesk a smích přihlížejících vodáků, kteří se zájmem sledovali, zda se páru podaří na druhý pokus vyplout.

Dalších deset minut do občerstvovacího zařízení nemusíme vůbec pádlovat, proud je dostatečně silný. Tak silný, že se udělal Jirka I. se Soňou, kteří zdolávají Berounku osmým rokem a nikdy se jim to nestalo. Škodolibě předtím se směje i Jarda, že v tom není sám. Ostatní na břehu pomáhají vylít loď, dochází na první převlékání. V liblínské stodole přijde vhod na zahřátí grog.

Dojíždíme k jezu. Jirka přesvědčen o tom, že se už nemůže udělat, vyráží jako první. Tak se udělal. Já se zadákem Láďou I. spolu s Luckou a Kájou držíme Soně loď a hledáme břeh, kde by se dala zcela potopená vylít. Václav, zadák na další loďce, postupně chytá plovoucí boty, kšiltovky, pádla, pití. A opět tu máme další převrácenou loď, kdo by to řekl, zase Miluška s Jardou. Mají už praxi, naloďují se hned a plavou k nám. Na otázku, co se stalo, se Jarda nakloní a jsou opět ve vodě. Smíchy už nás bolí břicha.

Mezi naši oblíbenou činnost patří takzvané soulodění. Plaveme všichni spolu, necháváme se unášet proudem, popíjíme a klábosíme. Najednou se Berounka začíná podezřele zužovat, voda teče rychleji, raději se odpojujeme. Tři lodě zůstávají u sebe a dvěma se to stalo osudným. Opět Jarda s Miluškou a Fanda s Jitkou se koupou.

Naštěstí jsme u další zastávky, rybárna u Bohů. Jarda už to psychicky neunesl a sjednal si odvoz domů. „Neujel jsem ani pět kilometrů a čtyřikrát jsem se vykoupal. Suché věci došly, to nemám zapotřebí,“ kroutil hlavou. Dáváme dohromady ztráty – jedny dioptrické, jedny sluneční brýle a kšiltovka. Po této zkušenosti si Fanda raději brýle přivazuje na hlavě gumičkou a nasedáme k dalšímu dobrodružství.

Starší manželský pár mě přivádí k poznání, že instrukce zadáků při naloďování jsou naprosto stejné: Sedni si, vezmi si pádlo do ruky, nehejbej se a nic nedělej.

Jez u Podkrašovského mlýna. Svůj vodácký um na něm zkouší Karel s Luckou. Jez sjeli, ale hned za ním se udělali. Dívčí osazení zbylých lodí na to nemá nervy, vystupuje a chlapi to zkouší sami. A daří se jim. Karel s Luckou mezitím vylili téměř všechnu vodu z lodě a při nasedání se Lucce podařilo opět spadnout. Ale brala to statečně.

Konečně jsme dojeli na místo našeho vylodění a spánku. Vybalujeme stany, zjišťuji, že jsem vzala místo dvou pouze jedny tyčky ke stanu. Izolepou spojená pádla alespoň dočasně řeší naši situaci.

Svůj stan si vybalili i Jarda s Miluškou, kteří tak dali najevo, že nebudou trhat partu a posedí s námi u třetinky piva. V nočních hodinách zjišťuji, že postavit si stan vedle Jardy se nevyplácí. Jeho chrápání je naprosto neuvěřitelné.

Den druhý – sobota

Už v devět hodin ráno sluníčko hřeje a my si konečně užijeme tepla. Přidala se k nám další loď – Jirka II. s Radkem. Za Hlincemi se dostáváme k jezu. Všichni ho přenáší, nikdo nemá odvahu ho sjet. Vyloďujeme se na levném břehu u kostela v Dolanech a jdeme se jako každoročně podívat na výstavu. Odtud až na Zvíkovec poznáváme, co znamená ´volej´. Pořád pádlujeme, abychom dojeli do další restaurace. Zde nás ale uvítá neskutečně dlouhá fronta před odbavovacím okýnkem. Hladoví to vzdáváme a odjíždíme o 400 metrů dále. Při výstupu na zabahněný břeh zavrávorá Jirka II. a mizí ve vodě. Výčepní nám nabízí výběr pouze ze dvou jídel, ale když je hlad, je hlad.

Jez Na Slapech zase přenášíme. Hned za ním je další restaurace, ale někteří unavení horkem a fyzickou námahou už zde nekotví a jedou až do Skryjí. Kemp u obce je naprosto přelidněn, jsme rádi, že máme místo pro stany.

Den třetí – neděle

Vstáváme do zamračeného dne. Většina z nás je rozlámaná ze spánku na tvrdé zemi, nevyspalá z nočního halekání ostatních táborníků, spálená od sluníčka, přejedená a přepitá. Demokraticky hlasujeme, zda se nalodit nebo si zavolat odvoz domů. Vyhrálo to druhé. Takže ani letos jsme nedopluli dál. Naštěstí v tom nejsme sami. Předčasně končí i další milovníci Berounky.

Autor: Valentýna Bílá

19.7.2011 VSTUP DO DISKUSE 2

Fotbalisté Viktorie Plzeň a sládek pivovaru Gambrinus pomáhali ve Fakultní nemocnici Plzeň

Gambrinus a hráči Viktorie pomáhali v nemocnici

Zdeněk Psotka

Psotka: Servis ano, ale hráče nerozmazlujeme

Tlučná a Vejprnice jsou blíže zákazu kamionů. Ladí značky

Tlučná, Vejprnice – Obce se chtějí zbavit těžké dopravy, které je používá jako zkratku.

Šeříkovka chystá překvapení

Plzeň - Příští rok se změní nájemce kulturního domu, vstup i fasáda.

Dvorana slávy Plzeňského kraje přivítala tři nové osobnosti

Plzeň - Na seznam jmen výjimečných osobností přibyly tři další.