Co říká vyhláška
K plavbě lze použít malého plavidla se spalovacím motorem o výkonu nejvýše 10 kW. Omezení se nevztahuje na plachetnici, která používá spalovací motor jen jako pomocný pohon k manévrům v místě stání, v nouzi nebo za nepříznivých klimatických podmínek. K plutí je možné užívat vody do vzdálenosti 25 m od břehu, přehrady, jezu, hráze nebo jiné stavby potřebné k nakládání s povrchovými vodami, nebo od vyznačeného prostoru pro koupání. 

Novou vyhláškou tu povoluje provoz člunů s motorem do 10 kW. A to i přes to, že s tím nesouhlasilo ani vedení Plzeňského kraje, ani Povodí Vltavy.

„Nejde jen o motory do pramic o výkonu 2-3 kW, ale patří sem třeba i gumový člun s 10kilowattovým motorem. A ten už umí brázdit vodu třeba 40kilometrovou rychlostí," říká šéf plzeňské pobočky Povodí Vltavy Miloň Kučera.

Problém by mohl podle něj vzniknout hlavně v tom, že zhruba třetina Hracholusek je poměrně úzká, měří jen 100 až 120 metrů. „Sem se musí vtěsnat rybáři, plavci, někde rekreanti na lehátkách, třeba i potápěči. A nesmíme zapomenout na plavební dráhu vytyčenou bójkami pro rekreační parník," vysvětluje Kučera.

Vyhláška se netýká skútrů a silných motorových člunů, které takřka létají po hladině vysokou rychlostí. Podle Ministerstva dopravy i z tohoto důvodu nejde o nijak významnou změnu. „Jde jen o slabé motory třeba do rybářských loděk. Navíc doteď fungovalo mnoho výjimek, takže změna nebude tak velká," řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Výjimku ze zákazu měli kromě parníku také vodní záchranáři a provozovatel vodního slalomu, jenž měl ale přesně vyhrazený úsek, kde se smí pohybovat.

Lidé, kteří mají na březích přehrady chaty, o změně vyhlášky často ani nevědí. „Jen doufám, že těch člunů nebude moc, to bychom úplně přišli o klid. Máme chatu hlavně kvůli chytání ryb. Už teď občas doslova ´rostu´ z parníku, a kdyby k tomu měl přibýt kravál od člunů? Nevím, nevím," kroutí hlavou Václav, který sem jezdí už téměř dvacet let.

Třebaže už je vyhláška schválená a nabude účinnosti 15. dubna, hejtmanství chce napsat dopis ministru dopravy Danu Ťokovi (ANO 2011) a pokusit se vyjednat pro Hracholusky výjimku. „Chceme, aby ministerstvo přehodnotilo stanovisko. Na hracholuské přehradě chceme klidovější režim, je to rekreační zóna," říká hejtman Václav Šlajs (ČSSD).

Hracholusky se tak zařadí mezi deset vodních ploch, kde plavidla se slabšími spalovacími motory budou moci jezdit. Podobná změna čeká například Máchovo jezero, rybník Svět, Lipno I či Brněnskou přehradu.