VYBRAT REGION
Zavřít mapu

MHD zdarma? V Plzni asi ne

Plzeň – Jezdit v Plzni veřejnou dopravou zadarmo nebo jen za korunu? Mnoho lidí by to uvítalo a klidně by pak vyměnili pohodlí auta za autobusy, trolejbusy či tramvaje. MHD zdarma funguje například v Hořovicích nebo v Třeboni, za korunu ročně se pak jezdí ve Frýdku-Místku.

18.8.2014 21
SDÍLEJ:

Nové ovládání v původním přístrojiFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

To jsou ale všechno města mnohem menší než Plzeň, kde navíc jezdí pouze autobusy. Ve Frýdku-Místku zavedli korunové jízdné před třemi a půl lety. „Roční předplatné stojí korunu, když někdo jede jednorázově, zaplatí deset korun," vysvětluje Jan Širc, předseda frýdecko-místecké komise pro dopravu s tím, že hlavním cílem bylo omezit dopravu i v centru. A to se podařilo, aut ubylo a nárůst cestujících je až padesát procent.

„Zdarma se jezdí i v estonském Tallinu, který má půl milionu obyvatel a najdeme tam všechny tři trakce – tramvaje, trolejbusy i autobusy," říká ekonomka Dita Portová (Veřejné zájmy), podle níž by zavedení jízdného zdarma bylo reálné i v Plzni. Je to koneckonců i jeden z bodů, s nímž jde do podzimních voleb. A není sama. Vedle hazardu je razantní zlevnění jízdného tématem i pro hnutí Změna pro Plzeň vedené aktivistou Martinem Markem.

Že by doprava zdarma v Plzni reálná byla, současný ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD) nevylučuje. „Není to utopie, je to ale jen politické rozhodnutí. Neumím si představit, z čeho bychom zaplatili výpadek 296 milionů korun, které plzeňské dopravní podniky ročně z jízdného získají," říká Zrzavecký.

Město by podle něj muselo omezit některé služby nebo například zvednout daň z nemovitosti. I ve Frýdku-Místku musí radnice na dopravu doplácet více – ´dotace´ dopravním podnikům se podle Širce zvedla o devět milionů na současných 23 mil. Kč. Přesto tamější dopravní podnik do tohoto systému zapojuje stále další obce. „Doteď to fungovalo v jedenácti okolních obcích, teď jich přibude dalších sedm," upřesnil Jan Širc.

Jenže zlevnění v Plzni nejspíš nehrozí. Nejen že k tomu není politická vůle velkých stran, ale navíc je tu depo dopravních podniků, které město bude splácet příštích 29 let.

Dopravní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček k tomu říká, že cestující cena dopravy nepálí. „V průzkumech je až na třetím místě. Za mnohem větší problém Plzeňané považují prostředí a nepřizpůsobivé občany ve vozech," tvrdí Ptáček.

Cena jízdného se v Plzni zvedala naposledy v roce 2012, a to dost výrazně. Jednotlivé jízdné z dvanácti na šestnáct, resp. osmnáct korun. „Jediné, co zdražení přineslo, je více černých pasažérů," míní Portová. Jen za loňský rok revizoři v Plzni odhalili 56 tisíc pasažérů bez platné jízdenky, což je nejvíce v historii. Dopravní podniky nárůst vysvětlují mimo jiné i vyšším počtem revizorů.

Autor: Miroslava Tolarová

18.8.2014 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

V parku Homolka našli mrtvého bezdomovce

Místo, kde vyroste nové parkoviště pro veřejnost

Další placené parkovací zóny jsou na dohled. Ještě letos

Družku znásilňoval, pak ji oloupil

Klatovsko – Dva týdny hrůzy prožila v Klatovech 35letá žena z Lounska. Její přítel, Václav Dražský (28) z Chotěšova, ji opakovaně znásilňoval.

Nominace Indráka překvapila, o to víc se těší

Plzeň – Odveta v Chomutově hokejistům Škody Plzeň vyšla. Svižné přípravné utkání vyhráli 4:1 a dvěma góly k tomu přispěl útočník Miroslav Indrák.

Bouřka se silným větrem zaměstnala hasiče v celém kraji

Plzeňský kraj - Hasiči odstraňovali padlé stromy a větve na více než třiceti místech.

Vyhlídky na postup jsou příznivé, říká Daniel Kolář

Plzeň – Jeho gól z 36. minuty byl vítězný. Daniel Kolář poslal Viktorii do vedení 2:1 ve čtvrtečním utkání play-off Evropské ligy proti Larnace.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení