VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Malby na fasádách: Iluze, reklama i úspora

Plzeň – Zatímco někdo při pohledu na reklamními malbami ´ozdobené´ štíty fasád plzeňských paneláků a domů kroutí hlavou, pro firmy znamenají skvělou možnost zviditelnění, pro majitele nemovitostí pak šanci ušetřit peníze. Architekty výtvarně pojaté reklamy, doprovázené například bublinami, kopretinami a iluzivními malbami, spíše dráždí.

16.1.2013 12
SDÍLEJ:

Iluzivní malby dávají kolemjdoucím pocit skutečnosti. Na jednom z panelových domů na Lochotíně se na štítu blýská pohled zřejmě na průchod do domu, na jiném snímku zase muž z balkonu hledí do dálky, věžák v Nýřanské ulici má na fasádě kopretiny.Foto: DENÍK/Vlastimil Leška

„Nemám na to vyhraněný názor. Je ale otázka, jestli to patří na panelák. Pro sterilní a nudné prostředí, hlavně na sídlištích, mohou být některé malby zpestřením, pokud jich není příliš. Různé bubliny a dalekohledy, které se občas objevují, vnímám spíše jako defekt na fasádách," uvedl plzeňský architekt Jiří Icha.

Vážně nebere iluzivní malby vytvářející pocit skutečnosti. „Někde na Slovanech jsem viděl iluzivní způsob perspektivního pohledu, který klame tím, že barák otevírá do krajiny," řekl Icha.

Grafik Milan Strnad, který se na iluzivní malby specializuje, tvrdí, že rád přivádí lidi do rozpaků. „Nutíme k zamyšlení, zda opravdu vidí to, co vidí, zda okna jsou skutečná či malovaná, zda v objektu je průchod či není," píše Strnad na webových stránkách.

Obrázkové reklamy na fasádách se rozhodně nezamlouvají Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně (ÚKR). Podobu sídlišť ovšem ovlivnit nemůže. Stavební zákon totiž malby a reklamy na fasádě nezakazuje. „Z architektonického hlediska vnímáme však takto pojaté fasády rušivě. Objekty jsou součástí zpravidla většího urbanistického celku, což by se mělo projevit i pojetím a barevností fasád," míní ředitelka úřadu Irena Vostracká.

Úřad se proto snaží vlastníkům nemovitostí tzv. domlouvat. „S majiteli některých domů jsme jednali při přípravě regenerace sídliště Bory. Většina se z nich na téma výběru barvy fasády byla ochotna bavit jen v případě finančního příspěvku," tvrdí Vostracká.

Podle ředitelky úřad vytvořil koncepci i pro památkově cennou lokalitu na Slovanech. „Studie určuje konkrétní barevnou škálu, ale i v tomto případě se jedná jen o doporučení a odborné poradenství ze strany města," vysvětlila Vostracká.

Ředitelka míní, že by výtvarně pojatým reklamám a přeplácanosti barev na fasádách mohla zabránit změna legislativy. „Jenže zatím nedošlo k žádnému posunu. Ani novela stavebního zákona platná od začátku roku nám nepomohla," konstatovala. Neopravených domů a míst, kde reklamy na hotových fasádách chybí, je stále dost. „Rovněž i stávající fasády bude nutné za nějakou dobu znovu renovovat," dodala šéfka ÚKR.
Na majitele domů jsou krátká i bytová družstva. „Několik pomalovaných domů v naší správě je. My s tím nic neuděláme, je to na zvážení Společenství vlastníků jednotek," informoval Jan Vysloužil, ředitel SBD Škodovák.

A co na to říkají majitelé firem, jejichž názvy společnosti září na štítech fasád? „Reklama na fasádě paneláků má větší efekt než v tisku, v rádiu nebo v televizi. Za reklamu nabízíme slevu z celkového díla zateplení fasády. Občas ale někoho nabídka nepřesvědčí, pak reklamu na paneláku nemáme," tvrdí Petr Eret z firmy Miras stavitelství.
Podnik má po Plzni kolem deseti barevných poutačů. „Nemáme ale ve smlouvě, že tam budou pořád. Je to pouze na ústní dohodě. Po půl roce může kdokoliv reklamu přetřít a my s tím nic nenaděláme," doplnil Eret.

Reklamy za desítky tisíc korun

Eret uvedl, že za reklamu firma zákazníkovi srazí cenu za zateplení fasády o několik desítek tisíc korun, většinou o 30 až 50 tisíc. „Když je výjimečný štít a lokalita, tak cena z celkové částky může spadnout i o 100 tisíc korun," dodal Eret.

Firmy zabývající se zateplováním fasád i zástupci Společenství vlastníků jednotek (SVJ) shodně tvrdí, že výtvarně pojatou reklamou nabízí samotní stavebníci.

Ivan Kolář jako předseda SVJ čtyř vchodů v Sokolovské ulici na Lochotíně potvrdil, že sleva v případě souhlasu s firemní reklamou dělá několik desítek tisíc korun. „Společnost, která nám zateplovala fasádu, uvažovala o firemních maskotech. Dva panáčci, jeden na triku nosí ES a druhý VE. Od tohoto námětu nakonec upustila, aby se odlišila od konkurence. Na štítu fasády je proto pouze název firmy a kontakty," popsal Kolář.

Autor: Martin Švec

16.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 12
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Plzeňský prazdroj proškolil tisíce výčepních

Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete.
AUTOMIX.CZ
54

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Hasiči lovili z řeky nohu, zřejmě šlo o pozůstatek po akci netradičních plavidel

Plzeň - Profesionální hasiči vyjížděli ve středu večer k ohlášenému nálezu ostatků lidské nohy.

Věřím, že Krmenčíka nahradíme, říká Vrba

Plzeň – Neinkasovat a naopak vstřelit minimálně jeden gól. S takovým cílem jdou do úvodního duelu play-off Evropské ligy fotbalisté plzeňské Viktorie.

Jan Svěrák: Musím si dávat pozor na geny

Plzeň – Režisér Jan Svěrák potvrdil v pondělí večer v multiplexu CineStar v plzeňské Olympii, že jeho nejnovější film Po strništi bos je svým způsobem rodinnou kronikou.

Do Nepomuku přijel první vlak před 150 lety

Nepomuk - Plzeňský dějepis připomíná nepomucké výročí. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení