Z odpovědnosti za stavbu za tři miliony korun, viní zastupitelé místostarostu Zdeňka Mádra. Ten v době, kdy se silnice začala plánovat na radnici nebyl a po nástupu neměl investice na starosti. Deníku přesto předložil důkazy, že cesta svůj smysl v plánech obvodu a města má a že ji zastupitelé už minulém volebním období schválili.

Někteří zastupitelé ale prý vůbec nevěděli, o jakou cestu se jedná. Po pravdě, když se řekne, že jde o komunikaci Jateční – čistírna odpadních vod (ČOV), tak podle mapy bych také netušila, že máte na mysli cestu, která protahuje příjezd ke garážím, a míří polem ke klubu Senco.
Trasa cesty byla jasně definována zastupitelstvem v roce 2006, že povede od Jateční kolem ČOV, napojí městské pozemky na soutoku řek a areály firem na Chrástecké ulici. Zastupitelé následně při přípravě a realizaci o cestě hlasovali několikrát, není pravda, že neví o jakou cestu se jedná. Projekt, který slíbil příjezdovou komunikaci firmám jež zde sídlí, výměnou za pozemky, díky nimž bychom měli přístup k břehům řeky, začal už za bývalého starosty Pavla Rödla, pokračovalo se v něm za starosty Hynka Broma.

Podle informací Deníku, které zastupiteli Evženu Zavadilovi potvrdil emailem současný primátor a bývalý starosta Doubravky Pavel Rödl, šlo však o štěrkovou cestu. Náklady na ni měly být kolem 50 tisíc korun. Město by zaplatilo štěrk a dopravní osazení, firmy by zajistily bagr.
To není nikde zaznamenáno. Jednal jsem i s dotyčnými firmami které písemně potvrdily, že nebyly uzavřena žádné dohody o tom, že by se měly na cestě spolupodílet. Původně se zvažovalo, že by se jen sejmula vrchní vrstva, a vysypala se štěrkem, ale pak se objevil problém, že by ji nebylo možné předat správci do užívání, byla by nelegální a nebylo by ji možno udržovat. Cesta se proto začala řešit tak, aby odpovídala zákonům.

Co to v reálu znamená?
Obvod objednal u projektanta za starostování Rödla v roce 2005 posouzení dopravního napojení pro sportovní areál Plzeň Chrástecká. (Ukazuje dokument a dále z něj cituje.) Sjezd z Jateční bude v šířce sedmi metrů, na něj bude navazovat účelová komunikace a parkovací plochy sportovního areálu. Proto už tehdejší zastupitelstvo rozhodlo zrealizovat dokumentaci pro stavební povolení na tuto cestu a na tento projekt, nikoliv na realizaci, vyčlenilo 50 tisíc korun. Sjezd tam je už dnes, ale není zatím zrekonstruován.

Proč není rekonstruován?
Cesta se totiž již tehdy koordinovala s rekonstrukcí Jateční třídy, kterou si objednávalo ředitelství silnic a dálnic (ukazuje plán). A právě toto napojení je součástí jejich stavby. Vlastní definitivní napojení je součástí stavby rekonstrukce Jateční třídy, kterou bude realizovat Plzeňský kraj. Kdybychom rekonstrukci napojení dělali sami, byly by to zbytečně vyhozené peníze.

Jateční se ale od té doby vůbec neopravovala.
Už měla být dávno provedena, ale nejspíš na to Ředitelství silnic a dálnic ani dnes kraj nemá peníze. S realizací se ale rozhodně počítá.

Když ponecháme otázku sjezdu z Jateční, kam povede silnice na druhou stranu?
Předně bude sloužit k obsluze městských pozemků na soutoku řeky Úslavy a Berounky. To byl hlavní důvod, proč se pro její realizaci už v roce 2006 zastupitelstvo rozhodlo. Zároveň se stane součástí plánované cyklostezky. Firmy si na ni napojí příjezdové komunikace a cyklostezka bude pokračovat přes novou lávku ke sv. Jiří. Navíc se zde uvažuje o vybudování záchytného parkoviště. Namísto k Jiřímu, kde se parkuje nyní, by tedy řidiči jezdili sem, a došli by ke kostelu vlastně z druhé strany. Změny souvisí s celou revitalizací parku, která se v současnosti už připravuje. Je zde spousta možností, které lze využít. Je například škoda, že zde nejsou přístupné ani břehy řek, které vnímáme jako úžasný přírodní prostor ve městě a je velká škoda, že je dnes přístupný veřejnosti velmi omezeně.

Zastupitel trvá na kritice

Zastupitel doubraveckého obvodu Evžen Zavadil trvá na své kritice. Cesta, která vede od Jateční třídy do pole, je podle něj k ničemu. Důvody, že se napojí na Jateční a cyklostezku, považuje za hledání výmluv. O revitalizaci parku se prý ještě před dvěma lety vůbec nemluvilo.

„Vypadá to, že vedení obvodu má zřejmě věštecké sklony, když na jedné straně předkládá, jak by zde komunikace, o níž se začalo mluvit již před pěti lety měla navazovat na cyklostezky, o nichž slyšíme až nyní,“ míní Zavadil. Dodává, že před pěti lety se o komunikaci opravdu uvažovalo, ale jako o štěrkové. Dokládá to e–mailem Pavla Rödla, bývalého starosty Doubravky, který v něm jeho verzi potvrzuje.

„To, že Ředitelství silnic a dálnic chce zrekonstruovat společně s Jateční i sjezd ke garážím, je logické, dál už je cesta ale nesmyslná,“ trvá si na svém Zavadil.

Firmy podle něj žádná napojení nepostaví. „Nemají na to peníze, silnice je tam od roku 2009 a žádná z firem nic nechystá. Navíc by se tyto stavby nacházely už v záplavovém území,“ upozorňuje Zavadil.

Za porušení zákona považuje i průběžné proplácení faktur za stavbu sporné komunikace firmě S. K. I. „Této chyby jsme si vědomi, ve smlouvě vypadl odstavec, že to lze, peníze by se ale stejně vyplatily na konci, o nic jsme tedy nepřišli,“ vysvětluje chybu místostarosta Zdeněk Mádr. Podle Zavadila by u soudu argument, že jim to vypadlo, ale neobstál. „Navíc obvod přišel o peníze z úroků,“ dodává.