VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Levnější veřejná doprava? V Evropě ano, v Plzni nikoli

Plzeň – Jak funguje veřejná doprava v evropských městech, jakou částkou bývá dotována z veřejných zdrojů a kdo ji nejvíce využívá? Také o tom diskutují odborníci na druhé mezinárodní konferenci Chytrá a zdravá městská veřejná doprava, kterou nyní Plzeň hostí.

10.4.2013 9
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Zdeněk Vaiz

Například ve Vídni vloni snížili cenu roční permanentky na veřejnou dopravu o cca dvacet procent a vzápětí zaznamenali nárůst cestujících. „Cena roční karty se snížila ze 449 na 365 eur. Počet prodaných permanentek vzrostl ze 400 tisíc na půl milionu," potvrdil Martin Kalab z vídeňského dopravního podniku. Prohlásil, že snížení ceny jízdného vzešlo od politiků, když se prosadila Strana zelených, která to měla jako stěžejní téma. „Ze začátku jsme to vnímali jako nebezpečný experiment, ale obavy se nepotvrdily a vyplatilo se to," podotkl Kalab.

Vídeň, která je asi desetkrát větší než Plzeň, přepraví ročně více než 900 milionů cestujících. Z veřejných zdrojů je vídeňská doprava dotována asi ze 45 procent, 55 procent je pokryto z výnosů za prodej jízdenek. Plzeňskou veřejnou dopravu dotuje město zhruba 77 procenty, roční příspěvek radnice činí cca 760 milionů korun.

Právě politická rozhodnutí zda podporovat veřejnou či individuální dopravu ve městech jsou podle dopraváků stěžejní. V ČR už třetím rokem cestujících veřejnou dopravou ubývá, aby se to změnilo, musela by velká města výrazně omezit nebo zdražit vjezdy automobilů do center, podobně jako v západní Evropě. „Jen za loňský rok odhadujeme meziroční propad v počtu přepravených cestujících v MHD na pět procent," uvedl předseda Sdružení dopravních podniků v ČR Miloslav Kulich. Podle něj nemá žádné české město přístup podobný Vídni, tedy dlouhodobou koncepci podpory veřejné dopravy. Podle generálního ředitele PMDP Michala Krause zavedla částečně jen Praha místa pro rezidenty, díky nimž se omezil počet aut v centru.

Cestou jsou podle expertů rezidenční zóny v centrech měst, záchytná parkoviště na okraji ve spojení s kyvadlovou dopravou do centra, výjimečné mýtné systémy, jako např. ve Stockholmu. Zároveň nesmí chybět restrikce uprostřed měst, kde se buď nesmí parkovat, nebo draze.

Bič na auta, která produkují velké množství škodlivin, dostala do rukou společně s dalšími městy v ČR i plzeňská radnice. Vláda totiž nedávno schválila pravidla, podle kterých mohou města vytvořit v centru tzv. nízkoemisní zónu a zakázat tu jízdu zejména starým vozům, které vzduch nejvíce znečisťují. Jenže radnice v Plzni možnost zatím nevyužila a argumentuje odbornou studií, která říká, že tímto opatřením by si centrum moc nepomohlo. „Objem cest do centra města by poklesl asi jen o šest procent, tedy zhruba o tisíc jízd za 24 hodin," konstatují odborníci.

Autor: Dana Veselá

10.4.2013 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Naši prvňáci ze 7. ZŠ Plzeň

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Nejslavnějšího rodáka Dobříče už připomíná pamětní deska

Dobříč – Malíř a ilustrátor Václav Karel se narodil v roce 1902.

V centru Plzně nefungovaly semafory, dopravu řídila policie

Plzeň - Policie se o nefunkční světelné signalizaci dozvěděla až z kamerového záznamu. 

ON-LINE: Ptali jste se lídra KDU-ČSL Stanislava Antoše

Plzeňský kraj - Krajský lídr KDU-ČSL pro blížící se parlamentní volby a místostarosta Domažlic Stanislav Antoš odpovídal čtenářům Deníku v on-line rozhovoru. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení