Do Německa, rd nebo do jižních Čech povedou cyklostezky, na jejichž výstavbu se soustředí Plzeňský kraj. Postupuje podle pět let staré koncepce rozvoje cyklodopravy a s výstavbou stezek je připraven pomáhat i obcím, které mají málo peněz.

Koncepci cyklodopravy letos hejtmanství aktualizovalo. Náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek řekl, že se tím potvrdily krajské cyklistické priority a přibyly další. „Zůstávají cyklotrasa CT3 Praha – Plzeň – Regensburg, dále druhá, která vede do Německa přes Český les, a třetí vedoucí okolo železné opony,“ jmenuje Čížek.

Nové priority, o nichž se v roce 2012 nevědělo, jsou spojení Plzně a CHKO Brdy a návaznost na cyklostezky v okolních krajích, například na jihočeskou Pootavskou, která vede až k hranici s naším krajem.

Závod horských kol.Ilustrační foto.
Padesátku v Plzni jede Čech, Jícha i Raboň

Krajští radní minulý týden schválili dvě dotace pro jihoplzeňský Stod a pro Luženičky na Domažlicku, kde jsou připraveni budovat dílčí úseky zmíněné trasy mezi Plzní a Regensburgem. Stod má dostat 1,3 milionu, Luženičky 2,4 milionu korun. Jsou to ale výjimky, jinak obce podle Čížka na budování cyklostezek příliš připraveny nejsou. „Je to proto, že dotační titul na realizaci cyklostezek v kraji ještě nikdy neexistoval. Jim stačilo mít vyznačenou cyklotrasu po silnici a na drahé cyklostezky mimo silnici nebyly peníze,“ chápe starosty.

Výsledek je, že z 15 milionů korun, které kraj letos obcím na nové cyklostezky nabídl, zbude 12 milionů.

Nové aplikace použitelné ve městě, které vytvořili studenti plzeňských středních škol, představili zástupci města a SIT (Správy informačních technologií) na tiskové konferenci.
Studenti umí drony i hlídání kol

Příští rok chce kraj nicméně uvolnit ještě více peněz. Počítá totiž s tím, že se sám bude podílet na stavbě cyklistické lávky na železničním mostu přes Hracholuskou přehradu, a s tím, že obce už budou o dotace žádat více. „Vznikne dotační titul s přesnými pravidly a počítáme s tím, že kraj některé cyklostezky, bude-li to nutné, zainvestuje sám,“ uvedl Čížek.

Hejtman Josef Bernard doplnil, že kraj je připraven na stezky uvolnit více peněz. „Bude na obcích, aby s námi do toho šly a spolupracovaly. Letošní malý zájem je přirozené zpoždění. Je třeba, aby si obce na grant navykly,“ prohlásil.

Většímu zájmu o peníze má ostatně pomoci i nový krajský úředník – cyklokoordinátor. Kraj na jeho pozici vyhlásil výběrové řízení. Má to být místní člověk který bude komunikovat s obcemi, osobně objíždět prioritní trasy, domlouvat se, řešit problémy, radit. „Bude to muset být člověk, který na kole jezdí a dobře to tady zná,“ dodal hejtman.

Cyklistické priority• cyklostezka CT3 Praha – Plzeň – Regensburg • cyklostezka vedoucí do Německa přes Český les • cyklostezka EuroVelo 13 – Stezka železné opony • propojení Plzně a CHKO Brdy • propojení Plzeňského a Jihočeského kraje