Křižovatky s vysokou intenzitou provozu, ulice s rušným nočním životem, ale i prostory u fotbalového stadionu nebo zastávky MHD. Všechna tato místa mají jedno společné – jsou pod trvalým dohledem městského kamerového systému (MKS).

Někteří kamery považují za zásah do osobního života, je ale nepopiratelným faktem, že systém lidem usnadňuje život, pro policii je zdrojem zásadních informací. „Díky kamerám můžeme například vyhodnotit situaci na důležitých dopravních uzlech a působit na silniční provoz. Záběry využíváme při různých shromážděních či pro monitorování fanoušků při rizikových sportovních zápasech," popsal využití kamer Karel Machulda z Policie ČR.

Plzeň sleduje 129 kamer

Kamery pomáhají i při šetření příčin dopravních nehod či pachatelů vybírajících peníze z bankomatu s ukradenou kartou. „V současné době je ve městě 129 kamer. Některé jsou ještě analogové, pocházejí z dob, kdy se v Plzni s kamerami začínalo, to byl rok 1997. V roce 2008 se začalo s modernizací, která probíhá v etapách. Dnes už pořizujeme jen kamery s vysokým rozlišením, na kterých jsou vidět i detaily, jako například SPZ auta," přiblížil Josef Brůha ze Správy veřejného statku města Plzně, který stál u zrodu MKS.

Co dokáží zařízení městského kamerového systému?● v noci díky nočnímu vidění pořizují záznam v podobné kvalitě jako ve dne, s přísvitem vidí až 500 metrů daleko ● pořizují detailní záznam ve vysokém (FullHD) rozlišení ● umí sledovat vybrané místo 
v úhlu 360 stupňů ● přečtou SPZ projíždějícího auta a pomáhají tím s pátráním po kradených vozidlech ● umožňují ruční ovládání 
a mnohonásobné přiblížení ● uchovávají záznam za dva týdny zpět 

Obraz ze všech kamer je po městské datové síti sveden na několik míst. Nejdůležitější z nich je v budově policie na Klatovské třídě. Zde 24 hodin denně policisté vyhodnocují záběry na obrovské stěně plné monitorů a reagují na aktuální situace ve městě. „Mohu si vybrat, které kamery se mi na hlavních monitorech zobrazí. Ze zkušenosti máme vytipovaná místa, kde se často něco děje. Ať už se ale na kamery díváme nebo ne, vždy se pořizuje záznam k případné zpětné kontrole," popsal policista ve službě.

Postupná modernizace

Ze stejné místnosti mohou policisté také ovládat semafory na hlavních křižovatkách města. „Na kameře vidím neobvyklou situaci ve funkčnosti světelného signalizačního zařízení a hned na ni mohu reagovat," vysvětlil sloužící policista.
Město kamery postupně modernizuje a zřizuje i nová stanoviště. „Kritérií pro rozhodování, kde bude nová kamera, je celá řada – od porušování veřejného pořádku, přes potřebu monitorování dopravní situace, až po místa s vysokou nehodovostí," řekla mluvčí magistrátu Eva Barborková.

Návrhy na umístění kamer podávají kromě městské a státní policie také městské obvody, dopravní podniky, komunální politici, ale i společenství vlastníků.

Na kameru 
se už střílelo

Městský kamerový systém funguje v Plzni od roku 1997. Na otázky odpovídal Josef Brůha ze Správy veřejného statku města Plzně, který jej má od začátku na starosti.

Josef BrůhaZdroj: archiv J. BrůhyBude mít v brzké době Plzeň nějaké nové kamery?
Současně máme 129 kamer. Do konce listopadu přibudou další dvě. Jedna bude na Roudné a další na Lochotíně u bazénu, byla na ně přidělena dotace z programu Prevence kriminality Ministerstva vnitra. Ve hře je ještě jedna soutěž, v rámci níž by mohlo na Lochotíně přibýt 17 kamer.

Kolik město do kamerového systému ročně investuje?
Na výstavbu nových kamer a modernizaci těch stávajících jde ročně 5 milionů korun. Provoz, údržba a opravy kamer včetně přenosových tras stál v roce 2015 cca 1,5 milionu.

Jaká je přibližná cena jedné kamery?
Samotná kamera stojí bez DPH 80 až 85 tisíc korun. Nejdražší je přenosová cesta. Kamera se může nacházet na budově se zavedenou optikou a je tam méně práce. V těchto případech kamera jako celek může stát kolem 250 tisíc korun. Jsou ovšem místa, kam se musí vést optické kabely kilometr pod zemí, a výstavba tak může vyjít i na 1,5 milionu korun. Ještě je možné bezdrátové spojení, což využíváme na místech, kde je problém zřídit pevné vedení. Není to ale ideální, raději používáme optické kabely.

Objevily se za dobu provozu kamerového systému nějaké problémy?
Problémů bylo několik, ale například násilné poškození kamer je v Plzni téměř nulové. Poškozena byla za celou dobu provozu pouze dvě místa. Na kameře u železniční zastávky Plzeň-Bolevec byl prostřelený kryt, kamera ale nebyla poškozena. Další problém byl z pohledu řidičů u nechvalně známé kamery u hlavního nádraží. Kvůli výhledu je umístěna nízko. Někdo vylezl po stožáru a vytrhal z ní kabely. Naštěstí je stačilo jen znovu připojit