Když si Jelena Malkovská chtěla na vernisáži výstavy Vznešenost a zbožnost v západních Čechách pořídit památeční foto s vnučkou Sofinkou u barokního obrazu pradlen z manětínského zámku, narazila na přísnost pracovnic Západočeské galerie v Plzni. „Řekli nám, že se tu vůbec nesmí fotit," zavzpomínala se smutkem v očích paní Malkovská a vysvětlila: „Jedna pradlena z obrazu je naší rodovou předkyní, myslela jsem, že by Sofinka měla hezkou památku."
Od dubna letošního roku si ovšem Jelena Malkovská bude nejspíš moci pořídit foto s obrazem přímo na manětínském zámku. Národní památkový ústav totiž chystá se začátkem sezóny na hradech, zámcích i dalších svých památkách velmi vstřícný krok, jímž se přiblíží standardům a zvyklostem našich západních evropských sousedů. „Fotografování na objektech nebude zakázáno po přijetí nové směrnice, která je dosud v přípravě a jejíž platnost se očekává od dubna," sdělila tisková mluvčí památkářů Jana Tichá. Jedním dechem ovšem doplňuje: „Focení bude možné jen bez přídavných zařízení, jako jsou stativ, blesk nebo selfie tyče. Je však nutné počítat s výjimkami tam, kde by focení představovalo technický problém či bylo v rozporu s bezpečnostními nebo právními opatřeními."
Zatímco památkový ústav chce při focení návštěvníkům vyjít vstříc, přístup muzeí či galerií v regionu není jednotný. Fotografovat nesmíte např. v prostorách Západočeské galerie v Plzni či Loosových interiérech, což neovlivnilo ani loňské držitelství titulu Plzně – Evropského hlavního města kultury. Marketérka Helena Prokopová z městské organizace Plzeň – TURISMUS, zajišťující prohlídky všech tří současných loosovských tras, vysvětluje: „Snažíme se v rámci produktu o jednotný přístup, a proto v současné době fotografování plošně povoleno není." O zákazu hovoří i návštěvní řád.
Jeden z interiérů patří soukromému vlastníku, ten musí zohlednit např. požadavky pojišťovny, další spravuje Západočeská galerie v Plzni. Ani jeden si focení nepřeje. Plzeň – TURISMUS ale slovy Prokopové vnímá nezastavitelný trend digitální společnosti, a tedy i to, že lidé chtějí fotografovat i tam, kde to dříve nebylo možné. Do budoucna propto zvažuje povolit v Loosových interiérech neprofesionální fotografování bez přídavných zařízení.
Aktuálně se návštěvnické fotografování toleruje prakticky jen na 1. prohlídkové trase v tzv. bytech Krausových a Voglových, které jsou v majetku města Plzně. „S ohledem na individuální žádosti to v našich interiérech povolujeme," vysvětluje Prokopová.
Zákaz fotografování už nenajdete třeba na webu Západočeského muzea v Plzni. „V našich objektech je povoleno fotografovat bez stativu a přídavného osvětlení či blesku," uvedl ředitel František Frýda.
Podle Aleny Svobodové, šéfky Odboru kultury, památkové péče a cestovního ruchu Krajského úřadu Plzeňského kraje, který vedle Západočeské galerie v Plzni zřizuje i muzeum, je rozhodnutí o možnosti focení a stanovení pravidel pro návštěvníky, badatele, novináře, autory publikací plně v kompetenci ředitelů zřizovaných příspěvkových organizací.
Dobrá reklama
Kristýna Pinkrová z Muzea Chodska v Domažlicích považuje současný trend povolit fotografování jako dobrou reklamu v současném on-line světě. Z podobného důvodu uvažuje o zrušení dosavadních fotovstupenek a povolení fotografovat zdarma i Dům historie Přešticka. Ředitelka tachovského muzea Jana Hutníková se domnívá, že fotografování exponáty neohrožuje a momentka z muzea na sociální síti naopak pomůže propagaci. Protože muzeum sídlí v bývalém františkánském klášteře, vyšli návštěvníkům vstříc nainstalovanou figurínou mnicha františkána s otvorem místo obličeje, kde je možné vytvořit si originální fotoportrét.
Nástup čím dál menších digitálních fotoaparátů postupně změnil pravidla, zažitá v Čechách od 50. let 20. století, kdy se v socialistickém Československu nesměla z bezpečnostních důvodů fotografovat například ani nádraží, o průmyslových či výrobních podnicích nemluvě.
Podle některých správců památek dnes umí fotografovat kvalitně nejen mobily, ale i leckterá propisovací tužka. Vyvíjí se ale i zabezpečovací systémy památek.
Foťte, neobtěžujte
Kastelán zámku v Červeném Poříčí na Klatovsku Marcel Čermák záměr povolit fotografování vítá: „Jsem pro nový trend bez fotovstupenek, s bezpečnostními a rizikovými omezeními. V době sociálních sítí je volné šíření fotografíí nositelem reklamy mezi lidi". Správce vodního hradu Švihova Lukáš Bojčuk má trochu obavy, aby fotografující návštěvníci nerušili při prohlídkách další: „Přemýšlím, jak to pojmout hravě ve smyslu: U nás fotografování nezakazujeme, ale dodržujte pravidla a neobtěžujte ostatní!"
Klášter Plasy aktuálně nabízí tzv. fotovstupenky, správce objektu Pavel Duchoň se domnívá, že příjem z nich by pro památku byl příjemný, na druhé straně jejich prodej zatěžuje obsluhu pokladny. „Jeden člověk si poctivě zaplatí a deset dalších pak bez fotovstupenky vytáhne své foťáky a mobily a je to prakticky neukočírovatelné," konstatuje Marcel Čermák. Povolení fotit na památkách podle kastelánů nevítají všichni kolegové, někteří se prý bojí narušování prohlídek vášnivými fotografy či poklesu prodeje pohlednic a leporel.
Složitou situací Západočeské galerie v Plzni, která nemá vlastní prostory stálé expozice, zdůvodňuje zákaz fotografování na výstavách ředitel Roman Musil. „Převažující část exponátů našich krátkodobých výstav je zapůjčována ze státních, krajských, městských, církevních nebo soukromých sbírek, případně ze zahraničí."
Tito vlastníci si podle Musila většinou kladou jako smluvní podmínku i zákaz focení. Podobné typy výstav ovšem pořádají i galerie v Liberci či Karlových Varech, návštěvníci tam fotografovat smějí a naopak zákaz focení některého konkrétního díla na přání vlastníka tu bývá spíše výjimkou, na niž se zvlášť upozorňuje. O pražské Národní galerii nemluvě. V Plzni tak člověk paradoxně nemůže třeba ve výstavní síni „13" vyfotografovat exponát, u něhož vlastník ve své pražské expozici nevidí s focením problém.
Chybějící prostory pro stálou expozici také neodůvodňují striktní zákaz fotografování v tzv. Semlerově residenci, vytvořené ve stylu Adolfa Loose jeho žákem Heinrichem Kulkou. Spravuje ji Západočeská galerie v Plzni a povolení fotit je dle vyjádření zřizovatele v kompetenci ředitele.
David Růžička