Hlavnímu vlakovému nádraží v Plzni se možná konečně blýská na lepší časy. Po 14 letech, kdy se začalo vážně uvažovat o rekonstrukci a hlavně oživení největší západočeské železniční stanice, se Českým drahám podařilo najít investora, který chce dopravci s revitalizací pomoci. Je jím pražská developerská společnost Lordship.

Podle mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly vzešel Lordship z posledního výběrového řízení ČD Reality, což je dceřiná firma Českých drah. „Ta připravila návrh na zapojení developera do investice. Schválit to ještě musí představenstvo společnosti,“ uvedl Kubala.

Lordship musí schválit představenstvo

Člena představenstva ČD Reality Karel Tabery včera uvedl, že se v těchto dnech koná první fáze schvalování návrhu. „Představenstvo drah by se k tomu mělo vyjádřit do konce května. Za poslední roky nám ale vrátilo jen dva návrhy,“ naznačil Tabery.

Kubala dále uvedl, že Lordship by přispěl významnou finanční částkou a zajistil by stavební práce. Dráhy mu za to nabídnou prostory do dlouhodobého pronájmu. „Jedná se o dobu 50 let,“ doplnil mluvčí.

Co konkrétně hodlá Lordship na nádraží vybudovat a na kolik ho to přijde, nechtějí zatím dráhy ani developer sdělit.

„Zatím jsme výsledky výběrového řízení neobdrželi. Nechceme tudíž prozradit konkrétní záměry, aby je nemohla zneužít třeba konkurence,“ uvedl generální manažer Lordshipu Martin Pilka, který ale sdělil, že jím vedená firma se zabývá především realizací obchodních a administrativních center.

Investor se hledá už 13 let

Podle Taberyho už České dráhy oslovily od roku 1994 ve věci revitalizace plzeňského nádraží 36 případných developerů. „Že se dodnes nepodařilo vybrat toho konečného, je důsledkem více věcí. Jedním z nich je i fakt, že si město dlouho kladlo různé specifické podmínky, ale nemělo příliš zájem se na revitalizaci přímo podílet. Až před dvěma třemi roky se dialog výrazně zlepšil,“ uvedl Tabery.

Lidé z ČD Reality odhadují potřebné náklady do nádraží na 360 až 700 milionů. První částka odpovídá opravě hlavní budovy, v druhé je pak zahrnuté i řešení dalších drážních budov mezi perony.

Projekt vlakového nádraží spí

Stavební ruch na několik měsíců ustal v prostoru bývalého nákladního nádraží podél ulice U Prazdroje. Tam hodlá plzeňský developer InterCora vystavět obchodní dům Hornbach.

Po vyčištění pozemku se ale proti záměru ohradily ekologičtí aktivisté, kteří poukazují na to, že nákupní středisko v místě způsobí nadměrné dopravní zatížení. InterCora chce s aktivisty najít kompromisní řešení, aby odpůrci neblokovali vydání územního rozhodnutí.

Nádraží na Borech dostane šanci

Nádraží Plzeň–Jižní Předměstí bude i nadále sloužit kultuře. V jedné z budov dosud působí sdružení nezávislých umělců Johan. Pořádá tam například divadelní festival Moving Station. Sdružení by mělo prostory využívat až do doby, kdy začne nový majitel firma Klotz objekt rekonstruovat. Prý to ale bude opět pro potřebu kulturních akcí. Z tohoto důvodu nebude muset Klotz ani žádat o změnu územního plánu.

Budova byla vystavěna v 19. století. Používat ji České dráhy přestaly v 80. letech a loni ji prodaly v dražbě.