VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Galerie byla svědkem vyhrocené diskuze

Plzeň – Zprvu klidná, později velmi vyostřená debata proběhla v úterý odpoledne ve výstavní síni Masné krámy Západočeské galerie v Plzni (ZČG).

18.7.2012 5
SDÍLEJ:

Debaty se zúčastnil Petr Jindra, Tomáš Froyda, Roman Černík, Šárka Trčková, Jan Mergl a Jana ProcházkováFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

Právě probíhající výstava pojmenovaná Začátek století, která představuje české umění prvního desetiletí nového milénia, totiž vzbudila velice kontroverzní postoje.

Výstava ukazuje české vizuální umění dané doby, odkrývá jeho nejpodstatnější prvky, na něž dnes navazuje nejmladší generace umělců. Dokládá, jaká média a výtvarné postupy umělci používali, o čem přemýšleli, co se pokoušeli změnit. „Pro většinu lidí má expozice nezvyklou podobu. Při besedě u kulatého stolu můžeme zodpovědět otázku, zda se galerie zpronevěřila své roli, nebo je dobře, když pořádá podobné výstavy," začíná debatu Petr Jindra ze ZČG.

„V Masných krámech, plzeňském svatostánku umění, kam jsme chodili za výtvarným uměním odpočívat a povznést ducha, dnes uvidíte díla vysokoškolsky vzdělaných lidí, kteří za peníze nás všech vystudovali a po zásluze nás teď odměňují tímto duševním neřádem. Myslím, že tuhle „světovost" by si neměl nechat ujít žádný Plzeňan ani cizinec, aby si udělal představu o duševní krizi evropského města kultury," míní Jana Procházková z občanského sdružení Kultpro. S tímto názorem nesouhlasí ostatní účastníci. „Výstava dokumentuje umění moderní doby, tím galerie přece plní svoji vzdělávací funkci. Navíc je kladně hodnocena v celostátním tisku, daleko přesahuje hranice Plzně," říká Roman Černík z o. s. Johan. „V umění je normální, že se něco někomu líbí, a jinému ne. Tolerance je nutná, stejně tak jako nechat otevřený prostor pro všechny umělce, pro každé umění," přidává se Tomáš Froyda, ředitel EHMK 2015. „Tohle je navíc umění ověřené, autoři jsou často držitelé Ceny J. Chalupeckého, někteří s úspěchem vystavovali v zahraničí," doplňuje výtvarnice Šárka Trčková. „Nemůžeme vnímat umění vždy jako něco, co chceme mít doma," dodává Černík. „Dílo můžeme zkoušet přečíst, s pomocí doprovodného textu ho dekódovat, pak nás teprve může duševně obohatit. Podívat se a odsoudit? To není kvalifikovaný názor," říká Petr Jindra.

Do debaty zasahovali, často velmi emotivně, lidé z publika. Zaznívaly názory o ničení kultury, nátlaku ke sledování hnusných věcí, utrácení veřejných peněz za něco, co by nikdo nechtěl mít doma apod.

Autor: Lucie Sichingerová

18.7.2012 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Michal Krmenčík z Plzně (vpravo) proti FCSB.

Střela z trestňáku mi nevyšla na sto procent, říká Bakoš

Trenér Pavel Vrba.

Výsledek je pozitivní, ale čeká nás velmi těžké utkání, varuje Vrba

V soutěži o nejlepšího výčepního zvítězil Miroslav Štych z Plzně

Plzeň – Dvanáctý ročník soutěže Pilsner Urquell Master Bartender 2017 zná svého vítěze. Je jím výčepní Miroslav Štych z restaurace U Mansfeldů v Plzni.

Odveta Indiánům vyšla. Dvěma góly k výhře přispěl Indrák

Chomutov, Plzeň – Odveta za úterní porážku v Plzni hokejové Škodovce na ledě Pirátů vyšla.

Centrum Hájek nabídne ubytování pro klienty

Šťáhlavy - Rodiče, kteří přijedou se svým postiženým dítětem na rehabilitační pobyt do Centra Hájek nedaleko Šťáhlav, zatím nemohli v prostorách bydlet.

Ženu týral tak, že chtěla skočit pod vlak

Klatovsko – Cítila se jako kus hadru. Přála si, aby se druhý den ráno už neprobudila a vážně přemýšlela o sebevraždě skokem pod vlak. Až do takového stavu dohnal svoji o 18 let mladší partnerku 63letý invalidní důchodce z Klatovska.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení