VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Elektrokola vrací do sedel lidi, co neušlápnou kopce

Plzeň – Stále více lidí začíná používat k vyjížďkám do přírody elektrokola. Populární jsou hlavně u střední a starší generace a v náročnějších terénech jako například v Brdech nebo na Šumavě.

10.8.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Kaňková

„Je o ně velký zájem, v Brdech se s nimi dostanete na ta nejhezčí místa. Dotlačí vás tam,“ prohlásil majitel mobilní půjčovny elektrokol v Brdech Daniel Haslinger s tím, že elektrokola nejvíc vyhledávají cyklisté ne dost zdatní na to, aby se do cíle dostali vlastním šlapáním. „Pamatuji 70letou paní, která za den ujela na elektrokole po Brdech 70 kilometrů a vrátila se vysmátá. Do kopců dokonce předjížděla syna, který jel na normálním kole,“ dodal Haslinger.

Cykloprůvodkyně Radka Žáková boom elektrokol potrvzuje. „Když se před pěti sedmi lety objevila první elektrokola, vůbec neumožňovala takový komfort jako dnes,“ vzpomíná na své první elektrokolo. Kvalita svezení se pole ní odvíjí od baterie a jejích parametrů. „Od předělání normálního kola na elektro přidáním baterie na zadní nosič po lepší až špičkové homologované elektrokolo s pohonem v rámu ve středu kola,“ vysvětluje. To má velký vliv na na těžiště jezdce a na zatáčení.

V těchto případech už jde ale o stroje, za něž zaplatíte destíky tisíc korun. „Nepořizují si je lidé přejíždějící z vesnice do vesnice. I tady se ovšem elektrokola, ta levnější, rozmáhají a nahrazují třeba babety nebo mopedy,“ tvrdí Žáková. Proč? „Je to levnější. Když s přišlápnete, méně spotřebujete a navíc jde o tišší provoz,“ dodává cykloprůvodkyně. A přidává další kategorie těch, kteří elektrokola využívají: šoféři, co přišli o řidičák nebo lidé se zdravotním handicapem (třeba kardiaci), kteří si nemohou dovolit náročnější terén a do kopců musejí kolo tlačit. A pak je tu další skupina – nevyvážené páry. „Chlapi nutí ženy do dlouhých a náročných tras. Ženská trpí, chlap to nechápe,“ dodává Žáková.

Ne všichni jsou ale z elektrokol nadšení. Zejména mladí lidé nebo skalní cyklisté, jimž jde o výkon, elektrokola ignorují. „Bral bych to jako určitou potupu. Ujedu, kolik ujedu a nenechám se přitom podpírat,“ poznamenal šestadvacetiletý Martin T.

Na kolik vás elektrokolo přijde?

Pokud si ho půjčíte, na den si připravte necelou pětistovku. „Elektrokolo přivezeme zákazníkovi na parkoviště na okraj Brd a večer si ho vezmeme zpátky,“ uvedl Haslinger. Pokud chcete elektrokolo vlastnit, připravte se na cenu od cca 17 tisíc korun výš. „Cena se odvíjí od síly baterie, která limituje délku dojezdu. Nejlevnější elektrokolo u nás stojí 17.900 Kč, má baterii 18Ah a dojezd 30 kilometrů. Záleží na terénu,“ vysvětlila Drahomíra Havlíčková z prodejny elektrokol v Plzni na Koterovské třídě. Tzv. standard elektrokol s dojezdem 70-100 kilometrůa nejdražší jsou špičková kola s odlehčeným rámem, silnou baterií a kvalitním motorem. „Bývají mnohem lehčí než standard, až o osm kilogramů,“ dodala Havlíčková.

Autor: Dana Veselá

10.8.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Plzeň očima Kamily Frumertové Kikinčukové
4

Plzeň očima Kamily Frumertové Kikinčukové

Václav Pejsar

Pejsar: Dostanou přes hubu. Venca je vtipnej, vzkázal Šour

Dopravní podniky odpustí černým pasažérům úroky

Plzeň - Pokutu zaplatit musí, úroky jim však budou prominuty.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Giorgio fashion Show pomůže malému Matýskovi

Plzeň - V plzeňském Parkhotelu se v pátek 27. října od 19 hodin uskuteční Giorgio fashion Show GOLD prestižní přehlídka špičkové módy českých a světových značek.

Houbaři mají mistra světa, bydlí v Řenčích

Blovice – V lese u Blovic se konalo 25. mistrovství světa ve sběru hub.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení