Aby ne, mají být podle výrobců zdravější, nemají nebezpečně žhavou koncovku a taky nikoho dalšího nemají obtěžovat, nesmrdí.

Je to tak ale opravdu? Minimálně poslední tvrzení je sporné. A přicházejí první zákazy. „Dřív jsem elektronickou cigaretu používal v dálkovém autobusu, jenže nedávno mě řidič upozornil, že se to nesmí. Prý to lidem vadilo,“ diví se student Martin, který často využívá spojení mezi Plzní a Prahou.

„Řídíme se paragrafem o neoprávněném vypuštění znečišťujících látek, tudíž netolerujeme ani elektronické cigarety,“ vysvětluje zákaz ředitel ČSAD Miroslav Hucl. Stejně se k elektronickým cigaretám staví i Plzeňské městské dopravní podniky.

„Ve veřejné dopravě je zákaz kouření a je jedno, zda se jedná o elektronickou cigaretu nebo klasickou. Řada lidí si na to stěžuje. Prostě jim vadí, že tam stojí někdo, kdo kouří, což je psychologický efekt,“ říká dopravně provozní ředitel Václav Zikmund.

Podobné omezení zavedly už dříve některé aerolinky. Naopak České dráhy používání elektronických cigaret ve vagonech tolerují.

„Nemyslím si, že by elektronické cigáro bylo nějak závadné. Jediné, co mě tak napadá, že se řidič může vyděsit, že hoří,“ říká Pavel Bodrý, který má elektronickou cigaretu jako nezbytný doplněk.

Naopak jeden z prodejců elektronických cigaret Jan Válek omezení respektuje: „Považuji za logické, že se v prostředcích hromadné dopravy nekouří. Já elektronickou cigaretu používám, ale snažím se kouřit na místech, kde bych kouřil i jinak. Nemám potřebu kouřit v obchodních centrech a dopravních prostředcích. To je zkrátka zvyk.“

E-cigareta

E-cigareta se na rozdíl od klasických cigaret nezapaluje.
Vypařuje se v ní tekutina s nikotinem a vychází z ní pára.
Nehoří v ní tabák, kuřák tedy nevdechuje dehet.