VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dračí loď tentokrát nezávodila, lidé si z paluby prohlíželi Plzeň

Plzeň – Jak originálním způsobem představit průmyslové objekty na březích Radbuzy? Třeba sednout do dračí lodě, projet se po řece a poslouchat povídání architekta Petra Klímy a jeho kolegyně Kateřiny Cibulkové.

3.10.2016
SDÍLEJ:

Plzeňané si průmyslové objekty na březích Radbuzy prohlédli na dračích lodíchFoto: DENÍK/Milan Říský

Já jsem se na jednu z nedělních vyjížděk, která byla součástí Dne architektury, vydala.

Na palubu nasedám nedaleko mostu Milénia s dalšími třinácti zájemci. Zbytek posádky tvoří vodáci z Pilsner Dragons, kteří se postarají o hladký průběh cesty. Vyplouváme a za sebou necháváme bývalý parní válcový mlýn. Před námi (na levém břehu Radbuzy) se tyčí areál DEPA. „Velkou zásluhou na jeho vzniku měl vynálezce František Křižík. V roce 1891 představil na Jubilejní zemské výstavě v Praze svůj projekt elektrické tramvaje. Plzeňským radním se nápad natolik zalíbil, že něco podobného chtěli zavést v západočeské metropoli," zasvěceně hovoří architekt a posluchači ani nedutají. Petr jedním dechem doplňuje, že provoz vozovny a dílen Elektrických podniků města Plzně byl zahájen v roce 1899 a dráha tehdy měla tři trati.

Na protějším břehu se však odkrývá další průmyslový objekt – Plzeňská papírna, a tak se ke slovu dostává průvodkyně Kateřina. Prozrazuje, že za zrodem závodu stála pražská akciová společnost, jež vyzvala Plzeňany k veřejné sbírce. Základy byly položeny v roce 1871. Už v 80. letech závod kupuje rodina Piette, provoz rozšířila i modernizovala. Kateřina vypráví o dalších historických událostech a připojuje zajímavost: „Za chvilku přijedeme ke dvěma pylonům, na nichž měl stát železniční most propojující podnik s vlakovým nádražím. Rodina Piette ale nedostala od města povolení, neboť už v té době byla na Slovanech velmi hustá zástavba."

Minuli jsme též Městskou plovárnu, již v době největší slávy navštěvovalo denně přes 5000 lidí. Za stromy na levém břehu se skrývá škodovácký areál v Doudlevcích. Utajena naším očím zůstává i budova filtrů 
systému Puech-Chabal v areálu městské vodárny, protože v loděnici Pilsner Dragons na konci Cyklistické ulice naše plavba za industriálním dědictvím Plzně končí.

Autor: Klára Mrázová

3.10.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Daniel Kolář z Plzně.

Vyhlídky na postup jsou příznivé, říká Daniel Kolář

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Meteorologové varují před velmi silnými bouřkami

Plzeňský kraj - Tropické teploty dnes v Plzeňském i Karlovarském kraji vystřídají velmi silné bouřky.

Na Karlovarské se střetlo osobní auto s chodkyní. Žena v nemocnici zemřela

Plzeň - Kolem třinácté hodiny přecházela sedmasedmdesátiletá žena přechod pro chodce na tramvajovou zastávku U Družby. Na přechodu došlo k nešťastnému střetu mezi ní a osobním vozidlem Toyota Corolla.

Bartoloměj dnes rozezní zvony pro Barcelonu

Plzeň – V pátek před půl šestou hodinou večerní se Plzní ponese magický souzvuk všech pěti zvonů z věže katedrály sv. Bartoloměje na náměstí Republiky.

Plzeň očima Miroslava Valiny

Plzeň - Čtyřiapadesátiletý Miroslav Valina prožil dětství a část života v malé vesnici na Litoměřicku. Ve svých dvou letech prodělal infekční onemocnění, po kterém zůstal částečně ochrnutý. V dospívání ještě utrpěl úraz, od té doby je upoután na invalidní vozík.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení