Jenomže z vysněného pobytu u moře se může stát peklo a počáteční radost z vybrané dovolené vystřídá zklamání.

Plzeňan Karel Novák se těšil na odpočinek u Vranovské přehrady. Na internetu ho nadchla jedna z nabídek ubytování. „Webové stránky slibovaly příjemný pobyt v hotelu se skvěle vybaveným interiérem. Fotky pokojů se tvářily skvěle. Jenomže po příjezdu na místo jsme si připadali jako v ubytovně pro dělníky," vzpomínal Novák.

Podle něj majitel dal na web pouze atraktivní kouty pokojů. A Novákovi se nelíbily další věci. „Z webu jste nezjistili, že příčka byla z papundeklu a zvuky z jiných pokojů se rozléhaly. Záchody a sprchy byly v chodbě a teplá voda tekla jen někdy. Byla to hrozná zkušenost a od té doby sháním informace podrobněji a nespoléhám se na první dojem," tvrdil Novák.

Na Českou obchodní inspekci (ČOI), která před takovými fígly cestovek, ale i hoteliérů varuje, se neobrátil. Inspekci přitom ročně žádá o pomoc kolem dvou stovek lidí. Kontroloři z plzeňské pobočky ČOI vloni zkontrolovali šedesát cestovek, ve dvaceti případech narazili na porušení podmínek. „Nejčastěji se jednalo o povinnosti řádně informovat spotřebitele o reklamacích a používání nekalých obchodních praktik," informovala mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.

Cestovky turistům většinou poskytují neúplné informace. „Rodina jela s dětmi k moři, ale od cestovní kanceláře se nedozvěděla, že přístup do vody je ztížený kvůli kamenité pláží," řekla Fléglová.

Mluvčí uvedla další stížnosti klientů cestovek, kteří se obrátili na obchodní inspekci. „Cestovní kanceláře uvedou, že hotel stojí v klidném prostředí, jenže za budovou je silnice. U jedné destinace cestovka lákala na ubytování v novém hotelu, ale zamlčela, že dělníci dodělávají terénní úpravy a v okolí hučí stroje," konstatovala mluvčí.

Fléglová lidem radí, aby si nafotili všechno, co se rozcházelo se sliby cestovky a s informacemi na webových stránkách. „Zálohovat si je jako důkaz. Pokud cestovka neakceptuje reklamaci, tak se obrátit na soud," uvedla s tím, že na vyřízení stížnosti klientů mají cestovní kanceláře a agentury 30 dnů.