VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do Prahy: Kochání ve vlaku, přetlak autobusů

Plzeň – Kdo by odolal navštívit jednou za čas matičku Praha. Pokochat se krásou starobylých částí, podívat se do divadla na známé herce, poslechnout si světoznámou kapelu nebo podpořit plzeňský tým proti nenáviděným Sparťanům.

6.1.2012 9
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

Jde jen o to, jak se do hlavního města dostat a kolik peněz je třeba na cestu obětovat. Deník pro čtenáře připravil srovnání novoroční cesty do Prahy autem, autobusem nebo vlakem.

Za volantem je jízda pochopitelně nejsvobodnější, řidič se může rozhodnout, kdy a na jaké místo dojede, většinou si vybírá své spolujezdce. Při větších nákupech je to vlastně jediná možná varianta. K tomu, aby se cesta stala i nejúspornější, musí ale řidič vzít tři parťáky, starostí je parkování.

Kdo nepospíchá, má rád pohodlíčko a nevadí mu, že v kupíčku narazí na protivné spolucestující, nasedne do vlaku. Téměř dvě hodiny strávené na trase v rychlíku jsou ale opravdu luxusem a obyčejná jízdenka je také nadstandardem, vyjde na 150 korun.

Autobus je vlastně takovým kompromisem. Člověk musí sedět na svém místě, je nucen respektovat zvolené zastávky. Ale cena je slušná (do stovky), na Zličíně se vystupuje už po hodině cesty a i komfort, především ve vozech Student agency, je na vysoké úrovni.

Tak co vybrat?

Petr Krásný nedá dopustit na svoje auto. „Neumím si představit, že bych se do Prahy přepravoval jiným způsobem. Je to nejrychlejší a hlavně si mohu dojet tam, kam potřebuju,“ argumentuje. To je jistě pravda. Musí se ale smířit s tím, že se musí soustředit na cestu a sehnat nejlépe tři spolujezdce. Při cestě do centra hlavního města, což je asi 100 kilometrů, totiž zaplatí asi 250 korun, když auto nechá už na Zličíně, ušetří 30 korun. K této sumě ale musí připočítat parkovné, amortizaci auta a také náklady na dálniční známku.

Proti nudné jízdě po dálnici je trasa po kolejích určitě romantičtější. Času na prohlídku krajiny má ale pasažer vlaku až příliš. Při přepravě rychlíkem v kupé stráví hodinu a třičtvrtě, v osobáku se cestující kochá dokonce víc než dvě hodiny. A to u pokladny zaplatí za obyčejnou jízdenku těžko uvěřitelných 151 korun. Je ale pravda, že když včas stihne koupit tzv. sporotiket, může dát za cestu pouhých 80 korun. A to je rozdíl jako hrom. „Jde o to s jakým předstihem takovou jízdenku cestující nakoupí,“ vysvětluje Radka Pistoriusová z Českých drah. K výhodné ceně se člověk dostane nákupem nejpozději sedm dní před jízdou.

„Výhodná je také karta IN 25, která nabízí 25procentní slevu. 150 korun stojí karta na tři měsíce, na rok 550 a na tři roky 990 korun, ta je nejvyužívanější,“ připomíná Pistoriusová. Pro velkou část cestujících je ale systém slev složitý. „Lidé se mohou obrátit na telefonní operátory, pokladní, podívat se na web nebo se zeptat v Icentru,“ radí mluvčí drah.

České dráhy pro letošní rok zdražily jízdné o pět korun, na druhé straně slibují, že na trase se pasažeři dočkají příjemných změn. „Během roku počítáme s nasazení moderních souprav, která mají například jen šest míst v kupé nebo informační systém, hlásící mimochodem i zastávky na trase,“ informuje ještě Pistoriusová.

Autobusové soupeření

Velká konkurence panuje mezi autobusovými dopravci. Mezi Plzní a Prahou se prohánějí soupravy Student agency, ČSAD Plzeň a firmy Autobusy VKJ. Nejlevnější obyčejnou jízdenkou na trase z centrálního nádraží v Plzni na Zličín nabízí ČSAD Plzeň. Ta stojí 80 korun, pro zpáteční jízdu navíc platí ještě 20 procentní sleva (16 korun). „Pro letošní rok jsme nezdražovali, i na této trase nabízíme připojení Wifi,“ nabízí ředitel ČSAD Miroslav Hucl. Ten, kdo chce místenku, musí ale připlatit 15 korun.

Student agency, která jezdí na trase nejčastěji zvýšila jen cenu kreditové jízdenky u dospělých, a to o pět korun z 85 na 90 korun, obyčejná jízdenka stojí rovnou stovku. V ceně jízdenka je i místenka. „V našich vozech ani přepravu stojícím neumožňujeme,“ připomíná Aleš Ondrůj ze Student agency. Firma také zachovává nabízený komfort: služby stewardky, bezplatnou nabídku teplých nápojů, novin a časopisů, poslech hudby, sledování filmů a toaletu ve voze. Na trase se pohybuje celkem nově také firma Autobusy VKJ. Ta zachovala pro letošní rok jednotnou cenu 100 korun. Tu zákazník zaplatí, ať jede pouze na Zličín nebo až na Hradčanskou či na Florenc.

Plzeň - Praha

Auto

- Do centra (100 km) 251 Kč, 70 minut (spotřeba 7,5 l, 33,5 Kč/l)
- Na Zličín 220 Kč, 45 minut

Vlak

- Na Hlavní nádraží 151 Kč (obyč. jízdenka), slevy: 80 Kč – výhodná relační jízdenka, čas: 1:43 hod. rychlík

Autobusy – na Zličín

ČSAD: 80 Kč + 15 Kč místenka
Student agency: 90 (100) Kč
Autobusy VKJ: 100 Kč
čas: na Zličín 60 min., na Florenc 85 minut

Autor: Evžen Zavadil

6.1.2012 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Boubel se narodil 26. července ve 4:14 mamince Miroslavě a tatínkovi Lukášovi z Plzně. Po příchodu na svět ve FN vážil bráška dvouleté Nelinky 3400 gramů a měřil 50 cm.
9

Miminka z 19. srpna

Ilustrační foto.

Bezdomovci? Možná za Bolevákem či na Švabinách

FOTO: Areál za Plazou láká Plzeňany ke sportu

Plzeň - Plzeň ožívá sportem, až do 27. srpna se v prostoru amfiteátru a parku za OC Plaza koná Letní Sportmanie Plzeň 2017.

V parku Homolka našli mrtvého bezdomovce

Plzeň - Policie v sobotu v podvečer vyjížděla do slovanského parku Homolka u náměstí Milady Horákové.

Další placené parkovací zóny jsou na dohled. Ještě letos

Plzeň - Parkoviště zdarma u autobusového nádraží bude náplastí na další zpoplatněné ulice. 

Družku znásilňoval, pak ji oloupil

Klatovsko – Dva týdny hrůzy prožila v Klatovech 35letá žena z Lounska. Její přítel, Václav Dražský (28) z Chotěšova, ji opakovaně znásilňoval.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení