VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do pěti let chci zvýšit počet zaměstnanců ze 125 na 200

Nýrsko - Až poletíte na příští dovolenou, pak vězte, že je velmi pravděpodobné, že sedák sedačky, na níž jste se v letadle uvelebili, byl vyroben zaměstnanci společnosti Greiner aerospace CZ v Nýrsku. 

27.3.2015
SDÍLEJ:

Jednatel firmy Greiner aerospace CZ v Nýrsku Bohuslav Theimer.Foto: DENÍK/Milan Kilián

S jednatelem této firmy Bohuslavem Theimerem si Deník povídal nejen o tom, kde všude lze na sedačky z Nýrska narazit, ale i třeba o plánech do budoucích let. A věřte, že nejsou malé.

Rakouská rodinná společnost Greiner funguje v Nýrsku šestnáctým rokem, třetím rokem ale pod samostatnými názvy. Je zde firma Greiner PURtec CZ a také firma Greiner aerospace CZ. Proč došlo k rozdělení a na co se obě firmy výrobně zaměřují?

Důvodem rozdělení byla naprostá odlišnost produktů a také snaha o transparentnost výsledků jednotlivých firem. Co se týče výroby, tak Greiner PURtec CZ se věnuje hlavně výrobě izolací na akumulační nádrže a my, Greiner aerospace CZ, vyrábíme letecké sedačky a nově se věnujeme i koženým potahům.

Společnost Greiner aerospace vlastní výrobní závody nejen v Evropě, ale i v Severní Americe či Asii a patří mezi přední poskytovatele kompletních služeb v oblasti letadlových sedadel. Dá se říci, že vaše výplně letadlových sedadel a zároveň potahy bychom našli ve většině letadel dopravujících cestující napříč celým světem?

Vzhledem k tomu, že jsme druhý největší výrobce sedadel na světě, a česká pobočka mezi pobočkami Greiner aerospace je dokonce vůbec největší ze všech na světě, tak si dovolím říci, že ano. Naše sedačky najdete v letounech airbus či boeing, jimž je dodáváme přes subdodavatele, a můžete se s nimi tedy setkat prakticky po celém světě. Já vždy říkám: Když se vám sedí v letadle nepohodlně, je to sedačka od konkurence (smích).

Jaká je měsíční výrobní kapacita pěnových sedáků v Nýrsku?

Týdně vyrobíme 2800 sedaček. Za měsíc to znamená, že vybavíme sedačkami zhruba 67 letadel. My totiž nedodáváme jen do nově vyráběných airbusů či boeingů, ale vyrábíme i tzv. retrofity. To znamená, že pokud aerolinka např. vrací letadlo do leasingu, má povinnost vyměnit sedačky. To je pak pro nás ještě zajímavější obchod, protože jim dodáváme přímo, nikoli přes subdodavatele.

Předpokládám, že výroba pěnových sedáků je spíše než strojovou záležitostí dílem ruční práce. Pracovní příležitost tak dostane více lidí. Je to tak?

Ano, podíl manuální práce je zhruba 90 procent. Je to dáno tím, že každý zákazník má jiné požadavky, sedačky nejsou standardizované.

Jak vypadá výroba sedáku?

Jsou dva druhy sedáků. Jeden je pěněný, což znamená, že je vypěněný do formy, kde zreagují dvě složky a poté „vypadne" v podstatě již hotová sedačka, která se potáhne nehořlavou látkou a polepí se suchými zipy, které jsou protikusy suchým zipům na konstrukci v letadle a potahu, aby držela. Následně se umístí etiketa, sedák se zváží, změří se jeho tvrdost, sedačka putuje do krabice a poté k zákazníkovi. Druhý typ je sedák, který je složený z přířezů z pěn. Nakupujeme surové bloky různých molitanů a pěn, řežeme je na CNC pile a poté lepíme k sobě do požadovaného tvaru sedačky. Pak už je to stejné jako u přechozího sedáku nehořlavá látka, suché zipy, etiketa, kontrola, zabalení do krabice a cesta k zákazníkovi.

Kolik máte v současné době zaměstnanců?

Máme 125 zaměstnanců, z toho 115 jich je ve výrobě a 10 jsou technickohospodářští pracovníci.

Je v dnešní době obtížné najít kvalitního zaměstnance?

Ano, je to obtížné. Zvláště v tomto regionu, kde je nezaměstnanost prakticky na minimu a jsou tu různí významní zaměstnavatelé. I proto jsme vytvořili speciální pozici máme člověka, který se věnuje zaškolování pracovníků. Nemůžeme totiž očekávat, že každý, kdo přijde, bude manuálně zručný. Musíme mu dát podmínky a čas, aby se dokázal zdokonalit, zapojil se do týmu a přinášel výkony, které jsou akceptovatelné ze strany firmy.Ve firmě reiner aerospace CZ v Nýrsku pracuje 125 lidí. Ti jsou každý měsíc schopni vyrobit sedáky do téměř sedmi desítek letadel.

Jaké vůbec máte na zaměstnance požadavky? A co jim naopak nabízíte?

Hodně si zakládáme na pečlivosti lidí. Proto všechny uchazeče nejprve necháváme, aby si práci u nás dvě hodiny vyzkoušeli. Pak už ten dotyčný, stejně jako naši vedoucí, dokáží říci, zda je to ta správná volba. Člověk, který u nás chce pracovat, musí být nejen pečlivý, ale i trpělivý.

Právě to, že dáme uchazečům šanci si vše nejprve vyzkoušet a poté ještě máme speciálního člověka, který je zaučuje, vnímáme jako důležitý bod spolupráce s novými zaměstnanci. Nehodíme je do vody a nenecháme je plavat, ale věnujeme se jim. To je podle mne velký bonus. Dále chceme dát prostor a šanci všem lidem, kteří se chtějí někam posunout a zdokonalit se. Mohou si proto vyzkoušet i jinou pozici, než je ta jejich. Tím, že začínáme pracovat s rotací zaměstnanců, jim dáváme šanci zvýšit si kvalifikaci, s čímž je spojeno i vyšší finanční ohodnocení. V neposlední řadě je to přínosem i pro firmu.

A ještě jedna otázka k zaměstnancům. Jak si vedou ti čeští v porovnání se zaměstnanci společnosti Greiner v Rakousku, Velké Británii, USA a Číně? V čem jsou jejich přednosti a v čem naopak zaostávají?

Já jsem měl tu čest navštívit každou pobočku. Ne úplně dokáži zhodnotit, jaký je rozdíl mezi zaměstnanci u nás a ve světě, ale určité základní rysy tam jsou. Například Číňanům se musí přesně říci, co mají dělat, a oni to přesně tak budou dělat, bez ohledu na to, jestli to je dobře nebo špatně. V Americe jsou lidé aktivní a inovativní. Nebojí se vystoupit z řady a říci: Tohle je špatně, pojďme to dělat jinak. To nám u našich lidí chybí. I když tu myšlenku mají, mají nápad na zlepšení, tak se podle mne bojí vystoupit z řady a projevit se. Ale na druhou stranu se neříká nadarmo „zlaté české ručičky". To, co naši pracovníci zvládají, není v žádné jiné pobočce vidět. I proto se z nás stala největší výrobní jednotka na celém světě.

Zastavme se nyní u společenské odpovědnosti. Tu realizujete mimo jiné hlavně v rámci vaší firemní filozofie štíhlého řízení výroby. Ta zahrnuje neustálé celkové zlepšování výrobního procesu, zkracování vzdáleností mezi jednotlivými pracovními stanicemi, redukci odpadů, skladových zásob, materiálu, ale i papírování. Nakolik je obtížné tuto filozofii naplňovat?

Naplňovat to v praxi už není tak těžké, nejtěžší je první krok, a to přesvědčení lidí, kterých se daná změna týká, že to má smysl. Oni si musí uvědomit, že je to pro zjednodušení a zrychlení jejich práce.

Pokud mám dobré informace, jméno vaší firmy nosil například fotbalový tým, který hrával klatovskou ligu v malé kopané. To už je minulostí, ale zajímalo by mne, kde finančně pomáháte nyní? Sponzorujete nějaké sportovní či kulturní aktivity?

Spadáme pod rakouský holding, a tak jsou tyto záležitosti řízeny centrálně. Máme dost omezené možnosti, ale přesto každý rok sponzorujeme na Klatovsku sportovní a kulturní spolky, snažíme se přispět ke zlepšení kulturního a sportovního vyžití zejména v Nýrsku a okolí. Pomáháme i vozíčkářům, podporujeme postižené děti a podobně.

Výrobní areál v Nýrsku se nachází na zelené louce, svou polohou umožní v budoucnu i případné rozšíření plochy. Počítá se s nárůstem výroby, a tedy i s dalšími novými pracovními příležitostmi? Byl by to hezký dárek ke 150. výročí, které vaše domovská společnost oslaví v roce 2018.

Nárůst výroby očekáváme, jelikož letecký průmysl se poměrně progresivně rozvíjí. Sice ne v Evropě, ale na ostatních kontinentech nárůst očekáváme a očekáváme i to, že si z trhu ukousneme větší část koláče. Rozjeli jsme proto nedávno již zmíněnou výrobu kožených potahů na sedačky, která by k tomu měla přispět. Pokud se vše podaří, počítáme s rozšiřováním kapacit. Máme určitou vizi, já osobně bych byl rád, kdybychom do pěti let překonali počet 200 zaměstnanců.

Na závěr si neodpustím jednu otázku. Když někam letíte, kontrolujete, zda je sedačka vyrobená u vás?

Kontroluji (smích). Už jsem byl jednou dokonce nařčen i z teroristického pokusu. Nedivím se, oni se ti lidé v letadle na vás kolikrát dívají dost vyděšeně, když sledují, jak odtrháváte suché zipy ze sedačky, abyste se podíval, kde byla vyrobena. Ale nedělám to jen já. Z doslechu víme, že i naši zaměstnanci, když letí na dovolenou, se dívají, zda jsme ji dělali. A když to je naše sedačka, mají radost.

Greiner aerospace CZ s. r. o. Nýrsko

  • je dceřinou společností Greiner aerospace GmbH sídlící v Rakousku nedaleko Linze, současně největší výrobní jednotkou na světě v rámci Greiner aerospace (další výrobní jednotky jsou v Rakousku, v Texasu v USA a v Šanghaji v Číně). Stabilní zázemí rodinné rakouské firmy zajišťuje a řídí Greiner Holding AG sídlící v rakouském Kremsmünsteru, zaměstnávající více než 8000 lidí po celém světě
     
  • zabývá se výrobou pěnových sedáků, které zákazníci firmy Greiner aerospace po celém světě dále instalují na konstrukce sedaček a montují do letadel. Úplně novým produktem, který firma dodává v rámci prvních pilotních projektů, jsou laminované kožené potahy
     
  • od roku 2009 spadala výrobní jednotka aerospace pod firmu Greiner PURtec s.r.o., začínala s 20 zaměstnanci a kapacitou 1080 ks sedaček / měsíc
     
  • v roce 2012 došlo k oddělení firmy aerospace od firmy Greiner PURtec, od té doby funguje jako samostatná firma
     
  • od roku 2010 firma rostla výrazným způsobem každým rokem. V současné době firma zaměstnává 125 zaměstnanců s měsíční kapacitou 12 600 ks sedaček (zhruba množství pro vybavení 67 letadel) s ročním obratem téměř 200 milionů korun 
     
  • hlavními zákazníky jsou výrobci dodávající dále kompletní sedačky na konstrukcích do airbusu a boeingu, a aerolinky, které po určitě době mění či renovují interiéry svých letadel včetně sedaček

Autor: Milan Kilián

27.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Tři nominovaní za své výkony na prknech DJKT krátce po oficiálním vyhlášení nominací v únoru v Národním divadle v Praze. Na levém snímku je zleva Richard Ševčík, Ivona Jeličová (dlouholetá sólistka DJKT, nyní nominovaná za ND Brno) a Adam Zvonař

Plzeň je tentokrát bez Thálie

Házenkáři Plzně vyhráli 26:23 nad Jičínem
8

Talent vkročil do play-off vítězně. Přetlačil Jičín

Během fotbalového utkání na Doubravce zkolaboval mladý hráč

Plzeňský kraj - David Růžička skončil v nemocnici, naštěstí by ale měl být v pořádku.

OBRAZEM: Zimní pauza skončila, Plzeňané opět nakupovali u farmářů

Plzeň - Prvním letošním trhům přálo i slunečné počasí.

Dostavba začala. Mariánská Týnice bude vypadat, jak si přál Santini

Mariánský Týnec – Jedinečná dostavba barokní perly začala.

​Lhota v urputné bitvě zdolala Přeštice

Plzeňský kraj - Ozdobou napínavého duelu 18. kola nejvyšší fotbalové krajské soutěže byla krásná branka domácího Hellera. Lhota i díky ní svého rivala porazila 3:1.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies