Všichni pocházeli z Plzně-Doubravky a v době největšího válečného konfliktu na světě bojovali na straně Spojenců, a to u vojenského letectva britských 
ozbrojených sil RAF.

Už patnáctého července 1939 se rozloučili se svými blízkými na plzeňském hlavním nádraží a o dva dny později se hlásili na československém konzulátu v polském Krakově. Osmadvacátého července všichni odplouvají do Francie. Několik měsíců nato vstupují do československého vojska v jižní Francii, ve čtyřicátém jsou zařazeni na letiště Merignac v Bordeaux jako mechanici. Zkušenosti s letadly mají v té době všichni, od roku 1936 byli totiž členy Západočeského aeroklubu v Plzni na Borech.

Po okupaci Francie se letci dostávají na lodi do Anglie. „Pětadvacátého července 1940 jsou přijati do Královského letectva RAF," uvedl předseda Leteckého historického klubu Plzeň Václav Toman.

Karel Pavlík je zařazen k 313. letecké stíhací peruti a se stíhačkou spitfire doprovází lodní konvoje a bombardéry nad Francií. „Peruť provádí též přepadové akce na letiště luftwaffe ve Francii a Belgii. Doubravecký rodák Pavlík byl bohužel 5. května 1942 sestřelen nedaleko francouzsko-belgických hranic. Doprovázel dva britské bombardéry," sdělil historik.

Pavlík padl ve svých třiadvaceti letech. Odpočívá na vojenském hřbitově v belgickém Ypres.

Záleský a Šindelář, kteří nejprve sloužili jako mechanici u 312. československé stíhací perutě, byli na podzim 1941 zařazeni do pilotního výcviku. Záleský pokračuje v kurzu v Kanadě a Šindelář zůstává v Anglii u 57. výcvikové jednotky. Druhý jmenovaný však 19. dubna 1943 umírá při cvičném letu na spitfiru. „Příčinou havárie byla zřejmě závada na kyslíkovém přístroji. Jeho letoun havaroval na poli za školou, zřítil se z výšky devíti tisíc metrů," řekl Toman.

Podle něj byl veliteli hodnocen nadprůměrně, byl též výborným radiomechanikem.

Nejstarší z trojice, Alois Záleský, se na pozdim 1942 vrací z Kanady do Anglie, je přeškolen na spitfire a létá na doprovodné akce se spojeneckými bombardéry. Jeho osud se ale několik měsíců před koncem druhé světové války naplňuje.

K tragédii dochází 9. února 1945. „Při cvičném výškovém letu hlásí Alois Záleský svému veliteli, že má poruchu na motoru, a velitel jej posílá na základnu. Na ni už ale mladý muž nedoletí. Jeho Spitfire se roztrhne ve vzduchu," popsal Toman. Záleskému bylo 29 let. Pohřbený je na vojenském hřbitově ve Velké Británii.

Památku tří padlých letců z Doubravky uctili v úterý odpoledne na Habrmannově náměstí v Plzni jejich příbuzní společně s představiteli obvodu, města a Leteckého historického klubu Plzeň.