Až jednu miliardu korun plánuje v horizontu deseti let vložit Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) do rekonstrukce historické budovy plzeňského hlavního nádraží.

Budova je jednou z těch, jež dříve patřily Českým drahám a které SŽDC po úspěšném prodeji vlastní od 1. července letošního roku. Je také na seznamu těch, které chce SŽDC přednostně opravit.

Generální ředitel SŽDC Pavel Surý to potvrdil v úterý, když v Plzni představoval výhody moderního digitálního rádiového systému GSM-R, který hlídá většinu 185 km dlouhé trati Beroun – Plzeň – Cheb a dispečinku usnadní sledování vlakových souprav a komunikaci s jedoucími vozy.

SŽDC se podle Surého ze všeho nejdříve chystá na schůzku s novým vedením Plzeňského kraje. „Se současným vedením jsme se o tom až tak nebavili, spíše jsme se soustředili na nádraží v Českých Budějovicích, které je v katastrofálnějším stavu. Ale v plánu oprav, který už máme, se chceme zaměřit na nejhorší budovy s největším pohybem osob. A tomu Plzeň, hlavní nádraží, určitě odpovídá. Když se od vedení kraje dozvíme, že je oprava této budovy prioritou, jsme schopni na ní začít pracovat od příštího roku," nechal se slyšet ředitel.

Ze všeho nejdříve by na řadu přišel technický rozbor. „Vše bude třeba posoudit, protože budova je také památkově chráněná. Potom vydáme takové finanční prostředky, aby nádraží vypadalo hezky. Může to být až miliarda korun, samozřejmě s využitím evropských fondů.

Na seznamu nejhorších budov v kraji, které plánuje SŽDC opravit, jsou například také nádraží v Nýřanech, Horažďovicích a Plzeň-Jižní Předměstí.

Do konce letošního roku SŽDC dokončí modernizaci nástupišť, naopak rekonstrukce mostů má zpoždění.

Modernizace nástupišť začala před dvěma lety, tři už jsou hotová a v současné době stavbaři pracují na nástupišti č. 1. Bude stejně jako ostatní vyšší, aby se cestujícím lépe vystupovalo z vagonů, z podchodu na ně povedou schody i eskalátor. A bude do konce roku. „První nástupiště dokončíme v listopadu, do konce roku pak skončí ostatní stavební práce a příští rok bude stavba pokračovat administrativně," řekl ředitel Stavební správy západ SŽDC Lubor Hrubeš.

Klíčovým prvkem je podle něj stavba druhého podchodu, jenž v budoucnu nádraží propojí s autobusovým terminálem, což bude projekt města. „Podchod se neotevře dříve, než bude terminál hotový," podotkl Hrubeš.

Proměna plzeňského uzlu bude pokračovat rekonstrukcí dvou mostů přes Mikulášskou ulici, která potrvá dva roky. Původně měla začít už tento měsíc, ovšem nezačne. „Budu ale věřit, že začne příští rok," přeje si ředitel SŽDC Surý. „Investiční akce mají zpoždění, jejich příprava neprobíhá úplně nejlépe. Dodavatel stavby ještě není vybrán, ale vyhodnocuje se. Odhaduji, že začátkem příští stavební sezony (jaro 2017, pozn. red.) by se mohlo stavět," dodal.

Zároveň s tím pokračuje ražba železničního tunelu mezi Doubravkou a Kyšicemi a SŽDC rovněž připravuje takzvaný přesmyk na Domažlické ulici. Tamní přejezd nahradí mimoúrovňová křižovatka. „Jsme ve fázi vykupování pozemků, nadpoloviční většina už je vykoupena. Stavba pak může probíhat zároveň s rekonstrukcí mostů," přiblížil ředitel Hrubeš.