VYBERTE SI REGION

Budoucí motorkáře čeká jízda zručnosti. Nikdo ji nevítá

Plzeň – K novince jsou skeptičtí nejen instruktoři autoškol či dopravní expert, ale i motorkáři.

29.2.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační snímekFoto: Deník

Již brzy se v ulicích města začnou po zimě opět objevovat studenti autoškol, kteří si dělají řidičský průkaz na motorku. Letos je ale čekají v kurzu změny. První je možnost absolvovat jízdy na motorce bez instruktora, ten by jel za adeptem autem nebo na druhé motorce.

Jízda zručnosti
- sejmutí motorky ze stojanu a ruční vedení včetně couvání a opětovné postavení na stojan

při nízké rychlosti (4 km/h)
- slalom
- otočení o 180 stupňů
- objíždění kuželů („osmička")
- jízda v přímém směru
- opětovné rozjetí a zastavení s jednou nohou na stupačce

při vysoké rychlosti (50 km/h)
- úhybný manévr
- brzdění na přesnost
- nouzové brzdění
- slalom (40km/h)

Druhá se dotkne bez výjimky všech. Jde o jízdu zručnosti. Při ní studenty čekají u závěrečné zkoušky předem dané situace, které musí projet sami. I když se zdá, že by novinka v kurzu mohla budoucím motorkářům pomoci, oslavné přivítání ji nečeká. „Novela není dokonalá. Neřeší toleranci v rychlosti motorky v jednotlivých testech, ani jak se bude rychlost měřit. Menší lidé nemusí na zkušební motorce sami dosáhnout na zem, doma ale mají nižší stroj, se kterým problém nebude," vyjmenoval František Šimek z autoškoly Ing. Šimek. „Také není vyřešena odpovědnost. Doteď byla na komisaři, nyní ale žák jede sám," dodal.

Novinka vznikla po vzoru jiných evropských zemí. „Přesto obsahuje některé prvky, které jsou problematické. Když pomineme shánění prostoru pro výcvik, který vyžaduje plochu o rozměru 100 x 8 metrů, tak jde například o jízdu v nízké rychlosti, se kterou mají problém i někteří zkušení jezdci. Také se slalomem v 50km/h budou mít nováčci pravděpodobně problém. Mělo by se více myslet na to, že dráhu pojedou nezkušení lidé," upozornil na možné nedostatky dopravní expert BESIPu Václav Ircing.

S obtížností mu dává za pravdu i Šimek. „Sám jsem dlouholetý motorkář. Zkusil jsem si vytyčit kurz a projet ho. I když mám enduro, které je vhodnější než jiné typy motorek, měl jsem sám s projetím problémy," řekl. Podle něj by neměla být jízda striktní a rozhodnutí by měl komisař vynést dle svého uvážení.

Nad přínosem novely spekulují i samotní motorkáři. „Překvapil mne komentář Míry Lisého (závodní motorkář, vyučuje bezpečnou jízdu na motorce – pozn. redakce), kde řekl, že úhybný manévr sice zvládl, ale doporučil by pro studenty nižší rychlost. Myšlenka není špatná, ale možná jsou jízdy moc přísné. Na druhou stranu to může být pomyslné síto, které studenty jednoduše vytřídí," myslí si motorkář Pavel Pondělík. Podobné jízdy by se mohly podle něj zavést i pro žadatele o řidičský průkaz na auto.

Autor: Lukáš Matoušek

29.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

ON-LINE: Ptejte se Svatavy Štěrbové, kandidátky do krajského zastupitelstva

Plzeňský kraj - Starostka Kladrub a kandidátka ve volbách do krajského zastupitelstva bude čtenářům odpovídat v pátek 30. září od 9 hodin.

Česko se stalo montovnou Evropy. Pět dopadů, které to na nás má

Na makroekonomických číslech něco nesedí. Česko vykazuje slušný růst ekonomiky, tažený hlavně průmyslovou výrobou a exportem. Navzdory tomu dál působíme v rámci Evropské unie jako chudí příbuzní s průměrným hrubým příjmem 27 tisíc korun, tedy v přepočtu 1000 eur. Od roku 2008 se nám nedaří dotahovat Německo ani Rakousko. Za slušnými makroekonomickými čísly se totiž skrývá problém na mikroúrovni. Příliš mnoho podniků v Česku plní roli pouhé montovny, zatímco lukrativní výzkum a vývoj i marketing a dodávku zákazníkovi zajišťují zahraniční mateřské koncerny.

Hendikepované ženy šijí v kroužku čepičky a ponožky pro miminka

Plzeň – Dobrovolnice se v centru scházejí každý pátek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies