VYBERTE SI REGION

Bez schodů. MHD v Plzni předčí Prahu i Brno

Plzeň – Městské dopravní podniky letos díky nákupu nových trolejbusů budou mít kompletní nízkopodlažní trolejbusový provoz.

24.1.2016 2
SDÍLEJ:

Kromě nákupu nových tramvají dopravní podniky investovaly v minulosti také do omlazení starších tramvají. Na snímku tramvaj T3 po přestavbě na částečně nízkopodlažníFoto: DENÍK/Zdeněk Vaiz

Ne všechno je v městské veřejné dopravě růžové. Plzeňany dráždí 170korunový poplatek při výměně Plzeňské karty, stejně tak povinnost jejího pořízení pro seniory nad 70 let. Diskuze se vedou i nad tím, že z městského rozpočtu nateče do dopravního podniku už přes 800 milionů ročně.

Jenže i díky této masivní podpoře se město může pyšnit skvělým vozovým parkem. V bezbariérovosti, která je podstatná hlavně pro maminky s kočárem, seniory a vozíčkáře, jednoznačně předčí největší města v Česku – Prahu a Brno.

„Bezbariérových je až na jeden všech 130 autobusů. Trolejbusy se podílejí 90 procenty a tramvaje jsou bezbariérové z 68 procent. Celkem tedy máme 81 procent bezbariérových vozů," vyjmenovala Kateřina Fránová, mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP).

Plzeň tak má více než dvojnásobný náskok oproti Brnu. „Bezbariérových je 41 procent vozů našeho podniku. Nejvíce je trolejbusů, celá polovina ze 146," potvrdila mluvčí Dopravního podniku města Brna Barbora Lukšová.

Praha si sice vede lépe než Brno, ale k Plzni má se 60 procenty podílem bezbariérových vozů pořád daleko. „Máme 1175 autobusů, z toho 912 je nízkopodlažních, tedy přes 77 procent. U tramvají je podíl nižší, bezbariérových je 34 procent," uvedla Aneta Řehková z Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Jiné vozy PMDP nepořizuje

Bezbariérovost se v Plzni preferuje už delší dobu. „Zcela se vyhýbáme nákupu jiných než nízkopodlažních vozů. Usnadňují totiž nástup všem cestujícím, především ale vozíčkářům, osobám s omezením pohybu nebo rodičům s kočárky," uvedla Fránová.

Během letošního roku budou v Plzni bezbariérové už všechny trolejbusy.

„Koupíme osm nízkopodlažních trolejbusů, které nahradí staré typy 14Tr," uvedla Fránová. Díky tomu se město zařadí po bok Jihlavy a Hradce Králové, kde už několik let jezdí výhradně bezbariérové vozy.

Právě pohodlí při cestování městskou hromadnou dopravou si pochvaluje i Hana Týmlová. „S malým Ondráškem v kočárku jezdíme tramvají čtyřkou a trolejbusem číslo 16. U tramvaje se občas stane, že musím jeden spoj počkat, trolejbusy ale jezdí nízké snad všechny," popsala maminka.

Mluvčí PMDP dává mamince za pravdu. „Linka číslo 16 patří mezi významné trasy a v pracovní dny na ní jezdí pouze nízkopodlažní vozy. Stejné to má také autobusová linka 30 a 41," dodala Fránová.

Tramvají je méně

Za silničními vozy PMDP lehce pokulhávají tramvaje, kde je 68 % ze 114 vozů bezbariérových. „V posledních letech se podařilo tramvaje omladit vozy Vario. Jsou částečně nízkopodlažní a určitě je uvítali maminky s kočárky nebo starší lidé," vysvětlil Jan Šlehofer, pro kterého jsou tramvaje koníčkem. Město by se podle něj mělo v budoucnu poohlédnout spíše po delších vozech. „Provozovat soupravy dvou vozů není ideální, vzniká nevyužitý prostor mezi vozy a je tady druhá nevyužitá kabina," dodal Šlehofer, který provozuje portál plzensketramvaje.cz. „V zahraničí se nakupují spíše dlouhé článkové tramvaje, kde je podíl nízkopodlažnosti vyšší nebo i stoprocentní," dodal.

Plzeň se může rovnat se Západem

Úroveň plzeňské MHD se zahraničím může laickým pohledem porovnat vedoucí sportovní redakce Plzeňského deníku Václav Vacek. „Během účasti Viktorie Plzeň v evropských pohárech jsem navštívil různá velká města. Nepřekvapily mne staré tramvaje na Ukrajině, ale spíše to, že i v takovém Lisabonu nebo v Madridu byla MHD v té době na nižší úrovni než v Plzni. Naše MHD je srovnatelná s Německem či dalšími vyspělými západními zeměmi," řekl Václav Vacek.

Dopravní podnik v Plzni se ale nezajímá pouze o bezbariérovost vozů. „Díky vysokému počtu trolejbusů a tramvají, které tvoří téměř 60% prostředků PMDP, se řadíme mezi nejekologičtější provozy na světě," řekla Fránová. V Plzni se od loňského května testují také dva elektrobusy. Baterie si dobíjejí ze speciálních stojanů na konečné. Oproti tomu v Brně na ekologičtější provoz autobusů myslí více. „Letos jsme nakoupili 100 autobusů, které jezdí na stlačený zemní plyn – CNG," uvedla mluvčí brněnských podniků.

V Plzni se také rozbíhá zakázka na dodávku sedmi nových trolejbusů, které by místo dieselagregátů byly mimo trolejové vedení poháněné bateriemi. Ty by se pak zpětně dobíjely z trolejí.

Autor: Lukáš Matoušek

24.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

OBRAZEM: Kyšicím je 680 let. V sobotu to oslavily

Kyšice – V obci se konal už šestý ročník Historického odpoledne.

Výhru nad Teplicemi zařídil specialista Bakoš

Teplice, Plzeň - Fotbalisté Viktorie Plzeň vybojovali v Teplicích tři důležité body za výhru 1:0. Na severu Čech vyhráli po čtyřech a půl letech díky brance Marka Bakoše v závěru prvního poločasu.

Pro vážně zraněného cyklistu u Bukové na jižním Plzeňsku musel letět vrtulník

Jižní Plzeňsko - Mladý muž skončil ve vážném stavu v plzeňské nemocnici.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies