Ovšem pokud ji autor pojme jako umělecké dílo. Plzeňanka Jana Trnková pracuje na takovýchto dílech už více než deset let. Průřez svou tvorbou představuje na své nové výstavě v plzeňské Galerii Visio Art. Vernisáž se koná dnes v 17 hodin.

Trnkové třetí, zato nejrozsáhlejší samostatná výstava nese název Kvadratura kruhu: kniha mezi uměním a řemeslem. V galerii totiž nejsou jen knižní vazby, ale například i obrazy, grafiky, knihařské papíry, šperky a další objekty, které více či méně pojí čtverec a kruh.

„Když se řekne kvadratura kruhu, tatínek mě opravuje a snaží se mi vysvětlit, jak to vlastně geometricky je… Pro mě to ale představuje jakousi nedefinovatelnost pojmu umělecká knižní vazba v kontextu dnešního pohledu na knihu a na umění. Já totiž balancuji na hranici mezi knižní vazbou a volným uměním," vysvětluje Trnková s tím, že výstava je jakousi směsí, a netýká se tedy čistě jen knižní vazby.

Kroniky, fotoalba, pohádky…

Ta je však její podstatnou částí, což je pro dnešní dobu příznačné. Umělecká knižní vazba totiž podle Trnkové prožívá v posledních letech jakousi renesanci. Lidé mají zájem o vazbu knih, které například vydali v malém nákladu a jimiž chtějí obdarovat své blízké. Podobně je to u fotoalb nebo třeba kronik.

„Poptávka určitě roste. Hodně knihařských dílen před lety zaniklo, ovšem kdo si ji udržel a má ji vybavenou, nemá dnes o práci nouzi. Lidé si nechávají dělat alba, chtějí též opravovat rodinné kroniky. V pěkné vazbě chtějí mít například i staré pohádky, které po někom zdědili a považují je za své rodinné zlato," vysvětluje Trnková. Spousta lidí se též vrací k tištěným fotografiím. „Jak je to přeci krásné, když vytáhnete rodinné fotoalbum po prababičce a můžete jím listovat. Na chvíli se zastavíte, zavzpomínáte. To se nedá srovnat s fotografiemi někde na cédéčku," je přesvědčená Trnková.

Na fotografii je zápisník v tzv. koptské vazbě, na na níž je ovčí rouno a korálková výšivkaObor věnující se knižní vazbě prožívá podle Trnkové v různých dobách své slabší a silnější periody. „Určitě nezaniká a nezanikne, akorát se různě přelévá," vysvětluje Trnková.

Práce na knižní vazbě podle ní vyžaduje zručnost, trpělivost i cit. „Sama tíhnu k textilním technikám, snažím se, aby třeba bylo viditelné šití. Myslím, že vazbu samotnou to hodně obohacuje. Kniha samozřejmě pořád musí fungovat i technicky," objasňuje autorka.

Při práci vychází 
z ducha knihy

Každý knihař by pak při své práci měl vycházet z ducha knihy. „Bývá to například i kritériem výtvarných soutěží, kterých se zúčastňuji. Ideální je knihu přečíst nebo vycházet z typu ilustrací, které jsou uvnitř," říká Trnková.

V této souvislosti pak sama sebe označuje jako knihomola. „Bez knihy si svůj život už neumím představit," svěřuje se matka tří dětí. Jejími fanoušky na literárním poli jsou tato díla: Sto roků samoty od Gabriela Garcíi Márqueze, 1Q84 japonského autora Haruki Murakamiho a Svět podle Garpa amerického spisovatele Johna Irvinga.

Ovšem zpátky k výstavě. Kromě obrazů a grafik návštěvníka zaujmou i další originální objekty. Významný soubor tvoří například kokony zavěšené ze stropu, které představují volnou ilustraci ke knize 1Q84. Nepřehlédnutelným prvkem jsou též lahve se vzkazy. V sedmasedmdesáti lahvích se nacházejí česky a anglicky psané texty. „Jsou to různé myšlenky a citáty z knížek či písniček, které mě zaujaly," přibližuje Trnková. Vysvětluje také, že právě vzkazy v lahvi sama považuje za věc, která ještě patří do jejího oboru, ačkoli mnozí už by s tím nesouhlasili. „Je to právě o tom balancování mezi knižní vazbou a volným uměním," uzavírá.

Jana Trnková s jedním z mnoha knihařských papírů