Máte zkušenosti z provozu na Americké třídě? Podělte se o ně v dizkuzi pod článkem.

Připouští, že největší potíže mají trolejbusy na kruhovém objezdu, kde vozům v některých odizolovaných úsecích padají bidla. Další problémy hlásí řidiči v dopravních špičkách, kdy je Americká třída plná aut od Práce až k Sirkové ulici. „Jsou okamžiky, kdy se jezdí plynule, pak se ale sejdou na zastávce dva až tři vozy najednou a začnou nabírat zpoždění,“ vysvětlil Zikmund.

Největší problém v provozu způsobila zhruba před dvěma týdny nehoda, kdy si jeden z řidičů trolejbusu zlomil při nasazování bidel na Americké třídě nohu. Sanitka, kterou ke zraněnému zavolali cestující, se k nehodě na zaplněné úzké silnici hůř dostávala a navíc byl zablokován celý provoz. Objet místo nehody nebylo kudy.

Obchodníkům z Americké třídy auta na silnici většinou nevadí. „Žádný problém s nimi nemáme. Vadí mi ale zúžené vozovky a malá stání na auta. Americká je po rekonstrukci mnohem méně živá než dřív,“ tvrdí například optik Josef Švarc, který tu bydlí i pracuje. Na auta si stěžují spíš chodci. „Vadí mi tu ten provoz. Bez aut by tu bylo lépe,“ podotkl jeden z čekajících na trolejbus U Práce, Milan Homola.

Dopravní specialista Správy veřejného statku Ondřej Vohradský míní, že projíždějících aut na Americké od jejího otevření stále přibývá. „Těsně po otevření ji používalo méně aut, nyní jejich počty rostou. Zato se ulevilo sadům nad Besedou, zejména v úseku od Jungmannovy ulice k Velkému divadlu,“ potvrdil Vohradský. Přesná čísla zatím úřad nezná, s detailním průzkumem se totiž začne v příštím týdnu. Částečně zklidněné sady ale podle Vohradského stejně efekt zatím nepřinášejí, když jsou v obležení zaparkovaných aut.

O tom, zda se budou muset auta z Americké třídy znovu stáhnout, budou rozhodovat městští zastupitelé 18. června. „Očekávám, že hlasování bude znovu napjaté. Osobně stále prosazuji zklidnění třídy. Většina aut tu nezastaví a lidé z nich nejdou na Americkou nakupovat, pouze tudy projíždějí,“ upozorňuje technický náměstek primátora Petr Rund (ODS). Místním obchodníkům, kteří si stále stěžují na pokles tržeb, tak podle něj automobilový provoz nijak nepomáhá. Sám je pro to, aby Americká byla bez aut.

Městští zastupitelé, kteří hlasovali v prosinci pro otevření bulváru dopravě s tím, že půjde zatím o zkušební provoz do června, ale většinou názor nezměnili. „Dál jsem přesvědčen o tom, že provoz při plné dopravě nepřináší neúnosné situace. Preferuji raději zklidnění sadů,“ uvedl starosta třetího městského obvodu Jiří Strobach (ODS). Ani zastupitel Petr Sova (ČSSD) neví o žádných extrémních potížích.
„Uzavřít jakoukoliv silnici v centru je špatně, protože se to okamžitě projeví v sousedních postranních ulicích,“ míní Sova. Před zásadním hlasováním hodlá situaci znovu prověřit a teprve pak se rozhodne, kterou z variant podpoří.

Jasno má naopak zastupitelka za KSČM Ivanka Divišová, které průjezdná Americká třída nevadí. „Ideální varianta je zavřít dopravě sady i Americkou a vymyslet objezdové trasy. Dokud tohle není vyřešené, preferuji průjezdnou Americkou a zavřené sady,“ uvedla Divišová.