Třeba při podpisu senátorského slibu. „Vždycky jsem tvrdil, že funkci má člověk přizpůsobit sobě a ne sebe funkci. Sobě jsem přizpůsobil funkci starosty a totéž hodlám dělat i s funkcí senátora," říká Lumír Aschenbrenner.

Občas kreslíte karikatury. Už máte nějakou ze Senátu?
Zatím nemám. Před časem jsem si slíbil, že si k letošním pětapadesátinám vydám novou knížku kreslených obrázků. Mám pro ni asi sto námětů napsaných, ale nenakreslených. Letos to už nestihnu. Ještě když jsem byl před mnoha lety mimo politiku, vymysleli jsme s kamarádem v hospodě definici poslance. Zněla, že poslanec je člověk, který si o sobě myslí, že je schopen se kdykoliv ke všemu odborně vyjádřit. A také tak činí.

Můžeme to aplikovat i na senátora?
Můžete to aplikovat i na mě.

Vy už takový pocit máte?
Zatím ne. Kdybych parafrázoval Václava Havla, tak v prvním novoročním projevu řekl: Doufám, že jste si mě nezvolili proto, abych vám lhal. A já můžu říci: Doufám, že jste si mě nezvolili proto, abych tam řečnil.

Vaším asistentem se v Senátu stal bývalý primátor a stranický kolega z ODS Jiří Šneberger. Ten byl v minulých letech sám senátorem a pak dokonce místopředsedou Senátu. Není zvláštní, že nyní mu stačí funkce asistenta?
Jiřího Šnebergera znám přes třicet let. Když mi tu možnost nabídl, tak jsem ji rád přijal. Jak říká expremiér Paroubek, kdo z vás to má?

V čem vám je užitečný? Vyřizuje e-maily a sjednává schůzky?
Je šéfem mých asistentů. Dalším mým asistentem je JUDr. Petr Triner (šéf Úřadu správních agend Magistrátu města Plzně – pozn. red.) Ještě jednám o jednom případném asistentovi z Koruny české, která byla s ODS součástí Koalice pro Plzeň, což je subjekt, za nějž jsem do Senátu kandidoval.

Není to tak, že vracíte ODS a Koruně české to, že vás nominovali? Zejména ODS může říci, že jste v jejích barvách dlouholetým starostou Slovan a vystoupal jste až do Senátu, tak máte co vracet?
Určitě ne. Musím říci, že se mi ani nepokusili něco takového navrhnout. Ostatně já jsem té straně přinesl za získaný mandát do pokladny několik milionů korun. Takže bych to viděl spíš naopak. S Jiřím Šnebergerem jsem se bavil o tom, jestli to pro něj není víceméně podřadná role, ale on to tak vůbec nebere. Výrazně mně pomáhá. Například nedávno mi připravil analýzu pro zákon o ochraně zemědělského půdního fondu. Díky tomu jsem na jednání o jednotlivých zákonech dobře připraven. Teď například pracuje na obnovení Dnů Plzně v Senátu.

Právě on je v Senátu kdysi zavedl a město Plzeň se tak každoročně ve Valdštejnské zahradě mohlo prezentovat. Bude to pokračovat už letos?
Ano, letos v létě je obnovíme. Začala na tom pracovat už vloni senátorka Milada Emmerová, takže to bude ve spolupráci s ní.

Před volbami jste tvrdil, že práce starosty a senátora půjde skloubit. Jaká je skutečnost?
Prosinec byl velmi hektický. Senát normálně zasedá zhruba jedenkrát za měsíc, ale v prosinci to bylo třikrát vzhledem k tomu, že nám Parlament posílal zákony ke schválení ještě na poslední chvíli. Ale teď už se to uklidnilo a obě činnosti se dají zvládnout. V Praze mám zajištěné bydlení, ale v podstatě jsem tam jednou za tři týdny tři dny. V Senátu jsem členem jen jednoho výboru, víc funkcí jsem ani nechtěl. Podle senátního řádu musí být senátor členem alespoň jednoho výboru, a tak jsem si jako nováček nemohl vybírat a skončil ve výboru pro záležitosti Evropské unie. Což mě jako euroskeptika docela pobavilo.

Už jste v Senátu něčím angažoval nad rámec běžných povinností senátora?
Už mi chodí i dopisy občanů, třeba mi přišel jeden od člověka, který se týká výstavby v lokalitě u Kozlu na jižním Plzeňsku. Nespadá to do mého volebního okrsku, nicméně jsem poradil alespoň po stránce stavebního zákona. Ale nejčastější reakce, které mi lidé posílají, jsou na Islámský stát. Pak jsou tu věci ze Slovan, které dostávám jako starosta. Třeba teď stížnost ohledně životního prostředí na Petrohradě. Ale na to se skoro nedá odpovídat, protože jediná možná odpověď je, že když si lidi udělají takový binec, že nemáme ani peníze na to pořád dokola to uklízet, nedá se nic dělat. Prostě tolik peněz, abychom všude všechno uklidili, nemáme a lidé by se měli podívat sami na sebe a na to, jak se chovají.

Lumír AschenbrennerV senátu se projednávala novela zákoníku práce a hovoří se také o zákazu prodeje rozlévaných vín mimo místo, kde bylo víno vyrobeno. Co na to říkáte?
Já jsem víceméně skoro proti všem zákazům. Klidně si dám na tričko Zákaz zákazům! Nevím, proč by se nemělo stáčet víno. Pokud chceme ochránit nějaký úzký segment trhu, tak by to nemělo být formou zákazů, ale spíš pozitivní motivací. Takže mně to přijde jako pitomost. Co se týká novely zákoníku práce, tak tam lidi asi nejvíce zajímají první tři dny nemocenské, kdy jsou doma zadarmo. To bylo zavedeno proto, aby se víceméně zamezilo takovým těm povíkendovým nemocem, kdy se člověku nechce do práce. Pokud je někdo opravdu nemocen, tak se většinou za tři dny neuzdraví. Navíc to zamezilo zahlcení ordinací, ulevilo se i státu. Pokud teď chce vláda znovu zavést, aby se první tři dny pracovní neschopnosti znovu proplácely, tak ať to zavede. Jen by měla říci, kdo to bude platit. Pokud to budou proplácet podnikatelé, kteří lidi zaměstnávají, tak ty to poškodí. A následně i jejich zaměstnance.

Plzeň je letos Evropským hlavním městem kultury. Jaký je váš vztah k tomuto projektu, líbí se vám?
Slušně řečeno mám k Evropskému hlavnímu městu kultury od začátku dosti rezervovaný vztah. Myslím si, že peníze sem vložené mohly být investovány na potřebnější věci. Pro mě osobně mohlo skončit město kultury projektem divadla a Světovaru. To jsem ještě nevěděl, že Světovar nebude dotažen do konce. Já bych ty peníze dal do užitečnějších věcí ve prospěch občanů města Plzně.

Jak se vám líbilo slavnostní zahájení města kultury 17. 1.?
Chtěl jsem být kritický, ale když jsem viděl reakce na zahájení na facebooku, přišlo mi pořadatelů a uměleckého šéfa Petra Formana až líto. Já jsem si představoval, že bude víc zvonů, že bude zmíněn rytíř Škoda a přijede Karel Gott. I když já si svůj šálek kávy sladím jiným hudebním sladidlem, tak on je jeden z mála v Evropě známých interpretů. Je zvláštní, že zatímco na plese města byl, na zahájení Evropského hlavního města kultury ne. Chybělo mi tam také více plzeňské kultury, ale doufám, že to se ještě v průběhu celého roku napraví. To je všechno, co k tomu chci říci.

Byl jste při zahájení na náměstí Republiky?
K tomu mám veselou příhodu. Dostal jsem pozvánku a potřeboval jsem se před začátkem zahájení dostat na radnici, odkud jsme měli společně vycházet. Měl jsem i papírek s razítkem a kartičku VIP, ale málem jsem neprošel přes zábrany, kterými bylo náměstí obehnané. Povídám ochrance, která byla mimochodem odněkud z Moravy, že potřebuji pustit na radnici a mám na to několik potvrzení. Říkám jim, že za deset minut potřebuju být na radnici u primátora. Nepustili mě. Hodně to zkrátím a řeknu jen, že ochranka se mě nakonec zeptala, kde je tady radnice. Povídám, už ironicky, že radnice je za tím barákem, kterému v Plzni říkáme katedrála. Poslali mě ke svým kolegům, kde jsem znovu všechno zopakoval. Doporučili mi, ať si kamsi zavolám a to už jsem zvýšil hlas, že si nikam volat nebudu, ať si zavolají sami, pokud to jinak nejde. To zabralo. Nikam nevolali, ale pustili mě. Slavnostní zahájení jsem tedy stihl.

Když jste postrádal na zahájení plzeňské umělce, angažujete se ohledně toho nějak v dialogu mezi nimi a vedením společnosti Plzeň 2015?
Zúčastňuji se jednání skupiny umělců ve složení Míša Leicht, Jiří Sláma a Jan Košťál, která jedná s náměstky primátora Martinem Baxou a Petrem Náhlíkem a vedením EHMK o zapojení plzeňské kultury do projektu. Nechodím tam jako jednoznačný zastánce toho, co tihle tři pánové EHMK předloží. Spíš chci ze své pozice senátora monitorovat, jak komunikace k tomu probíhá a vypadá. Zatím můžu říci, že to docela dře.

V čem?
Podle mě přišli umělci EHMK nabídnout, jak něco vylepšit, aby si samotné město kultury zlepšilo svou pozici v očích Plzeňanů. Ale připadá mi, že ze strany EHMK je to bráno jako komplikace.

Proč by nemohli plzeňští umělci vystupovat v Plzni – Evropském hlavním městě kultury?
Problém je jednak finanční, protože EHMK s tím nepočítalo, a jak společnost sama řekla, nějaké větší peníze na to nemá. Navíc to vypadá, že EHMK je se svým dílem spokojená a nepotřebuje to takto vylepšovat. Takže uvidíme, jak to celé nakonec dopadne.