Delegace přijela na dispečink Plzeňských městských dopravních podniků načerpat inspiraci i zkušenosti. Právě plzeňská firma jim v Kábulu trolejbusové linky zprovoznila před třiceti lety.

„Nyní tam žádná veřejná doprava není, všechno je zničené válkou. O trolejbusy máme zájem i kvůli tomu, že řidiči musí jezdit po trolejích. Máme v Kábulu asi tisíc autobusů, ale nikdo neví, kde jsou,“ říká náměstek afghánského ministra dopravy Mohammadullah Batash.

Hlavním důvodem, proč se Afghánistán opět obrátil na Plzeň, je předchozí spokojenost. „To byla jediná dopravní síť, která u nás bez problémů fungovala. Nyní jsme tu ze dvou důvodů. Abychom měli přehled a získali zkušenost, jak vypadá funkční trolejbusová doprava v praxi, a za druhé jsme chtěli vidět, jaké technologie zde nyní používáte,“ vysvětlil Batash.

V Kábulu již začali pracovat na přípravě trolejbusové trati a nyní prý už záleží jen na českých firmách. „Svůj záměr chceme realizovat co nejdříve,“ doplňuje náměstek, který se vtipem zmínil, že nyní bude největší rozdíl v tom, že dříve mohly jako řidičky pracovat ženy v sukni, a nyní po válce budou muset být zahalené. „Tenkrát se to mužům líbilo a trolejbusy byly plné,“ směje se Batash.

Afghánská delegace si nechala od Plzeňanů poradit také v tom, že hromadnou dopravu je třeba lidem zatraktivnit tak, aby ji používali.